Asfalt pomoże w ograniczeniu smogu?
- 16 czerwca 2021 12:37
- : : autor: AMC
Oszczędność energii, mniejszy hałas i ślad węglowy, neutralność dla środowiska wodnego i możliwość pełnego recyklingu – to tylko niektóre korzyści płynące ze stosowania nowatorskich asfaltów. Gdańska spółka LOTOS Asfalt od wielu lat wdraża ekologiczne produkty do budowy nawierzchni dróg. Obecnie, wspólnie z Politechniką Gdańską tworzy asfalt, który przyczyni się do ograniczenia smogu w miastach - informuje spółka.
- Redukcja zużycia energii i ograniczenie negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko jest jednym z najbardziej aktualnych trendów technologicznych wpisujących się w politykę Europejskiego Zielonego Ładu. Należąca do Grupy Kapitałowej LOTOS spółka LOTOS Asfalt – chcąc dbać o środowisko naturalne i politykę zrównoważonego rozwoju – od wielu lat produkuje, wdraża i promuje innowacyjne i ekologiczne produkty do budowy dróg - czytamy w komunikacie.
Spółka podkreśla, że wybór technologii asfaltowych oznacza wielowymiarowe korzyści – zarówno dla inwestora, jak i dla środowiska naturalnego. Oprócz oszczędności energii i redukcji śladu węglowego, są nimi możliwość ponownego wykorzystania w 100 proc. materiału z recyklingu do budowy nawierzchni drogowych czy neutralność dla środowiska wodnego.
Już w 2013 r. spółka jako pierwszy producent w Polsce opracowała oraz uruchomiła produkcję i sprzedaż asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych. Dzięki temu powstał produkt o podwyższonych właściwościach użytkowych i zwiększonej odporności na starzenie przeznaczony do budowy trwałych i cichych nawierzchni asfaltowych. Przyczynił się on nie tylko do ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem, ale również do redukcji śladu węglowego. Ekologiczne zagospodarowanie starych opon jest globalnym problemem. W każdej autocysternie tego asfaltu udało się utopić 400 zużytych opon.
- Kolejnym innowacyjnym produktem niezwykle przyjaznym dla środowiska jest wdrożony przez spółkę w 2014 r. asfalt do technologii na ciepło o nazwie WMA. To ekologiczny materiał wpisujący się w trend zrównoważonego rozwoju. Jedną z korzyści jest możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni nawet o 30 st. C. Efektem jest ograniczenie wpływu na środowisko, oszczędność energii i redukcja oparów przy wbudowaniu. Ślad węglowy jest niższy niż w przypadku tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a w porównaniu dróg z cementu nawet kilkukrotnie niższy - informuje spółka.