Elektrośmieci - obowiązki sprzedawcy i prawa konsumenta
- 20 maja 2022 09:50
- : : autor: AMC

fot. UM Bytom
W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości wydano 142 decyzje nakładające na przedsiębiorców kary pieniężne w łącznej kwocie 758 tys. zł. W 27 przypadkach odstąpiono od wymierzenia kary stwierdzając znikomość naruszenia prawa.
Konsument, który kupił nowy sprzęt (elektroniczny lub elektryczny) ma prawo oddać sprzedawcy swój stary sprzęt, a sprzedawca ma obowiązek go przyjąć lub odebrać (jeśli zakup realizowany był z usługa dostawy) – pod warunkiem, że sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co zakupiony sprzęt.
- Konsument może przynieść swój stary sprzęt do sklepu, bez konieczności kupienia w tym sklepie nowego sprzętu – pod warunkiem, że żaden z wymiarów sprzętu nie przekracza 25 cm – obowiązek dotyczy punktów sprzedaży sprzętu dla gospodarstw domowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 400 m2 - czytamy w komunikacie.
UOKiK przypomina, że sprzedawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacje o obowiązkach w zakresie przyjmowania zużytego sprzętu. W punkcie sprzedaży sprzętu powinna znaleźć się informacja o punktach zbierania zużytego sprzętu. Na stronie internetowej, przez którą konsument dokonuje zakupu sprzętu, musi znaleźć się informacja o punktach jego zbierania; zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami; potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych; wyraźne i czytelne oznakowanie symbolem selektywnego zbierania.