REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Korek na torach utrudnia dostawy węgla

  • 4 grudnia 2017 16:22
  • : : autor: Kajetan Berezowski
Reklama

Marek Staszek - prezes zarządu, DB Cargo Polska, zwraca też uwagę na fakt, że remonty polskiej sieci kolejowej, które potrwają co najmniej do 2020 r., wymuszają na przewoźnikach korzystanie z objazdów i to na własny koszt, bez pełnej rekompensaty ze strony zarządcy infrastruktury. Ponadto firmy stają przed problemem luki pokoleniowej w zawodach kolejowych. Brakuje chętnych do wykonywania zawodu maszynisty czy też dyżurnego ruchu, a proces szkoleniowy w tych zawodach jest czasochłonny, oparty na tradycyjnych metodach, i w konsekwencji mało atrakcyjny dla młodego pokolenia. Tymczasem według zapowiedzi ekspertów od transportu, ilość przewożonego węgla ma w nadchodzących miesiącach rosnąć. Spółka PKP Cargo zawarła w maju br. umowę na przewozy 5,3 mln t węgla dla Enei Wytwarzanie z Lubelskiego Węgla Bogdanka do Elektrowni Kozienice. Ze względu na modernizację standardowej trasy kolejowej przewozy będą realizowane nową, dłuższą trasą w zwartych składach o masie min. 2300 t po linii nr 30. Łuków – Lublin Północny.

Maciej Libiszewski, jeszcze do niedawna prezes spółki PKP Cargo, zapowiadał, że spodziewa się dalszych kontraktów, w tym na dostawę surowca do Czech, w związku z trudną sytuacją spółki węglowej OKD. Przewidywany przez ekspertów wzrost przewozów kolejowych ma zresztą dotyczyć nie tylko węgla, ale wszystkich towarów masowych. Przewoźnicy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Już w I półroczu 2017 r. kolej przetransportowała o 10 proc. towarów więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.

A zatem korek na polskich torach wydaje się niemal pewny. Według danych statystycznych, w pierwszym półroczu br. udział węgla w transporcie kolejowym pod względem masy wyniósł 41,2 proc. W grupie rudy metali i pozostałych produktów górnictwa i kopalnictwa - 24,1 proc., a w grupie: koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej oraz gazy wytwarzane metodami przemysłowymi - 11,7 proc. Skoro więc węgiel i koks wciąż wiodą prym w przewozach kolejowych, to właśnie zakłócenia w ich dostawach będą dominować. Co zatem można doradzić odbiorcom surowca, elektrowniom i elektrociepłowniom?

- Przede wszystkim, aby gromadziły już zapasy surowca na kolejną zimę. W przeciwnym razie może być naprawdę źle – przestrzega Adrian Furgalski.

Chyba że jest się w tak luksusowej sytuacji jak Zespół Elektrociepłowni Kogeneracja SA we Wrocławiu. Jeszcze w lipcu br. umowę umożliwiającą transport drogą wodną z Gliwic do Wrocławia podpisali przedstawiciele grupy OT Logistics oraz Śląskiego Centrum Logistyki, operatora Portu Gliwice. Do końca br. firma planuje dostarczać Odrą po 20 tys. t surowca miesięcznie. Do 27 października do Kogeneracji Wrocław popłynęło już ok. 70 tys. t.

Strona 4 z 4
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]