Sztuczna inteligencja walczy z cyberatakami w bankach
- 10 marca 2020 15:19
– Z jednej strony mamy duże serwisy, które zbierają te dane i je gubią, narażając nas na ataki, a z drugiej strony mamy obrońców, którzy poszukują nowych metod, żeby uwierzytelniać, nie tylko na podstawie np. PESEL-u. Jest to bardzo pozytywne z perspektywy użytkownika – ocenia ekspert.
Teoretycznie klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy, jeśli okaże się, że hakerzy wykorzystują np. luki w bankowości elektronicznej. Nie zawsze jednak odzyskanie środków jest proste, sprawy najczęściej kończą się w sądzie. Stąd pojawiają się rozwiązania, które maksymalnie chronią banki i przede wszystkim klientów.
– W Europie jest coraz więcej regulacji, które zwracają pieniądze nawet w przypadku, gdyby się coś stało. Jednak to jest kolejna furtka, bo pojawiają się przypadki, tzw. fraudy osób pierwszych, które działają na zasadzie: „A gdybym powiedział bankowi, że to nie byłem ja, i wyciągnął te pieniądze?”. Rozwiązania uczenia maszynowego, np. biometria behawioralna, może to potwierdzić – mówi Mateusz Chrobok.
Buguroo specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań zapobiegających oszustwom dla sektora bankowego. Wykorzystują one sztuczną inteligencję i modele głębokiego uczenia się. Stosując biometrię behawioralną, można zbudować unikalne profile każdego klienta bankowego na podstawie jego tempa i rytmu pisania czy sposobu poruszania kursorem. Pozwala to bankowi rozróżnić oszustów od klientów.
– Im więcej mamy transparentności w tym, w jaki sposób przeprowadzamy transakcje, uwierzytelnianie, tym lepiej jesteśmy w stanie ocenić, jak pewne serwisy czy dostarczyciele usług funkcjonują – podkreśla wiceprezes ds. biometrii behawioralnej w Buguroo.