Setny ładunek skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
- 6 lipca 2020 10:03
- : : autor: AMC
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo przyjęło setny ładunek skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Jubileuszowa dostawa pochodziła z Kataru. Łącznie PGNiG sprowadziło do tej pory ok. 11 mld m sześc. LNG po regazyfikacji. Metanowiec o nazwie Al Safliya dostarczył w piątek, 3 lipca 2020 r., ok. 90 tys. t LNG od firmy Qatargas. Po regazyfikacji odpowiada to ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego.
Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG, podkreślił rolę skroplonego gazu ziemnego w strategii spółki.
– Import LNG jest jednym z filarów naszej strategii dywersyfikacyjnej, dzięki której wzmacniamy bezpieczeństwo energetyczne Polski. Z roku na rok przypływa do naszego kraju coraz więcej LNG, a w kolejnych latach import ten wzrośnie jeszcze wyraźniej. Dlatego też zarezerwowaliśmy dodatkowe moce regazyfikacyjne terminalu w Świnoujściu, z którego operatorem współpraca układa się znakomicie, podobnie zresztą jak z naszymi partnerami handlowymi, od których kupujemy skroplony gaz – powiedział Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG.
Pierwsze dwa ładunki, które trafiły do terminalu w Świnoujściu na przełomie 2015 i 2016 roku, posłużyły do rozruchu technicznego instalacji. Odbiór pierwszej dostawy komercyjnej miał miejsce w czerwcu 2016 roku. Od tamtego czasu z roku na rok liczba dostaw, a także ich wolumen systematycznie wzrastają. Wśród dotychczasowych stu dostaw 67 pochodziło z Kataru, 21 z USA, a 11 z Norwegii. W marcu 2020 roku jeden ładunek LNG przypłynął z Trynidadu i Tobago. W ciągu ponad czterech lat łączny wolumen sprowadzonego w ten sposób gazu ziemnego wyniósł ok. 11 mld m sześciennych.
Skroplony gaz ziemny ma też coraz wyraźniejszy udział w imporcie PGNiG. Jeszcze w 2016 roku stanowił ok. 8 proc., by w 2019 roku przekroczyć 23 proc. przy jednoczesnym stopniowym zmniejszaniu udziału gazu z kierunku wschodniego.
W portfelu importowym PGNiG znajdują się obecnie kontrakty na zakup LNG od katarskiej firmy Qatargas oraz cztery kontrakty długoterminowe na zakup LNG produkowanego w terminalach zlokalizowanych w USA – zawarte z Cheniere Energy, Venture Global LNG i Port Arthur LNG. Kontrakt długoterminowy z Cheniere realizowany jest od lipca 2019 roku, a realizacja kolejnych umów z partnerami z USA rozpocznie się w latach 2022-2024. PGNiG zawiera także transakcje tzw. spotowe dotyczące zakupu pojedynczych ładunków. Według obecnego portfela importowego LNG od roku 2024 PGNiG będzie rocznie dysponowało łącznie około 12 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.