REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Chcemy kupować ekologicznie

  • 21 października 2020 09:48
  • : : autor: AMC
Reklama

Europejczycy chcą bardziej ekologicznych zakupów, nawet w dobie koronawirusa – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Tomra. Aż 85 proc. respondentów przyznaje, że należy ponownie przemyśleć sposób postępowania z opakowaniami jednorazowymi.

Wielu z nich już teraz unika tworzyw sztucznych podczas zakupów. Ale do zmian swoich nawyków konsumpcyjnych są gotowi głównie młodsi Europejczycy, w wieku od 18 do 29 lat. To niektóre z wniosków płynących z badania przeprowadzonego na zlecenie Tomra wśród mieszkańców Niemiec, Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Polacy również chcą bardziej ekologicznych opakowań, ale nie chcą płacić za recykling – pokazuje z kolei badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.

Jak wynika z badania, większość respondentów ze wszystkich krajów (85 proc.) uważa, że nadszedł czas, aby zająć się tematem dalszego postępowania z opakowaniami jednorazowymi. Trzech na czterech Niemców twierdzi, że już teraz unikają tworzyw sztucznych podczas zakupów. We Francji i Wielkiej Brytanii odsetek ten jest również wysoki i wynosi odpowiednio 71 proc. i 72 proc., podczas gdy w Norwegii jest znacznie niższy i wynosi 56 proc.

Co więcej, nawet w czasie pandemii ponad połowa ankietowanych wskazała, że chciałaby widzieć mniej opakowań plastikowych. Ale ochrona zakupów spożywczych i związane z tym dodatkowe opakowania plastikowe, to rozwiązanie popierane przez jedynie 10 proc.respondentów.

Wiele osób nie jest gotowych płacić więcej, aby towary mogły być produkowane lub pakowane w sposób bardziej zrównoważony: we Francji 50 proc. badanych odrzuca dodatkowe wydatki w tej kwestii, w Wielkiej Brytanii – 49 proc., Niemczech – 47 proc., a w Norwegii – 45 proc. Im starsza badana grupa wiekowa, tym mniejsza gotowość do płacenia więcej – dotyczy to wszystkich krajów. Wzrasta ona nieznacznie w grupie wiekowej 60 lat i więcej.

Konsumpcja bez zmian. Gotowi na zmiany w tej materii głównie młodzi

W czasie obecnej epidemii coraz więcej Europejczyków zdaje sobie sprawę, że świat musi korzystać
z zasobów w bardziej odpowiedzialny sposób. Jednak jak wynika z badania, do tej pory respondenci stosowali tę zasadę w swoim codziennym życiu jedynie w ograniczonym zakresie. Prawie dwie trzecie (63 proc.) niemieckich respondentów stwierdziło, że nie zmieniło swojego poziomu zużycia zasobów w czasie kryzysu związanego z koronawirusem i oświadczyło, że nie planuje tego zrobić. We Francji i Norwegii połowa respondentów nie zmieniła i nie zmieni swoich nawyków konsumpcyjnych z powodu epidemii. W Wielkiej Brytanii odsetek ten wyniósł 36 proc.

Wyniki we wszystkich czterech krajach pokazują, że to właśnie młodsze osoby (w wieku od 18 do 29 lat) są najbardziej skłonne do ograniczenia konsumpcji. Jedna trzecia niemieckich respondentów w tej grupie wiekowej stwierdziła, że zmieniła swoje zachowania konsumpcyjne. W grupie osób powyżej 60 roku życia odsetek ten wyniósł zaledwie 18 proc. Również we Francji, Wielkiej Brytanii i Norwegii odsetek osób, które konsumują lub chcą konsumować mniej, był znacznie wyższy wśród młodszego pokolenia.

Polacy dostrzegają problem opakowań

Te trendy znajdują odniesienie również na polskim rynku. W niedawno opublikowanym badaniu IBRiS, wykonanym na zlecenie CALPE, dotyczącym gospodarowania opakowaniami i oczekiwań społecznych
w tym zakresie, 96 proc. respondentów stwierdziło, że produkty w Polsce powinny być pakowane inaczej, np. z użyciem mniejszej ilości plastiku lub w opakowania zwrotne. 95 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że w Polsce jest za dużo opakowań, które trafiają do śmieci. Natomiast tylko 5 proc. ankietowanych zgodziło się, że to konsument powinien ponosić koszty ponownego przetworzenia opakowania.

- Nowoczesna infrastruktura może pomóc w urzeczywistnieniu potencjału recyklingu ponieważ motywuje ona konsumentów do aktywnego uczestnictwa w tym cyklu – mówi Volker Rehrmann, odpowiedzialny za dział gospodarki o obiegu zamkniętym w firmie Tomra. - Świadoma konsumpcja w połączeniu z wysokim poziomem recyklingu – te dwa czynniki mogą wspólnie wnieść ogromny wkład w rewolucję zasobów, której potrzebujemy dla zrównoważonej przyszłości – dodaje ekspert. 

Zmiany na rzecz bardziej zrównoważonego świata

- Niechęć do konsumpcji, na przykład w dziedzinie odzieży, podróży, dóbr luksusowych czy gastronomii, można tylko częściowo wytłumaczyć spowolnieniem w życiu gospodarczym i społecznym, spowodowanym epidemią koronawirusa – mówi Volker Rehrmann.

- Ogólnie rzecz biorąc, ludność jest coraz bardziej świadoma globalnej sytuacji gospodarczej i bardziej odpowiedzialnie korzysta z zasobów. Ale jeśli chodzi o bardziej zrównoważone codzienne funkcjonowanie, często istnieje jeszcze przepaść między aspiracjami a rzeczywistością – dodaje Rehrmann. Poza tym, potrzebna jest większa świadomość tego, jak niektóre małe kroki mogą pomóc w osiągnięciu wielkich rzeczy. Przykładem jest oddzielenie opakowań plastikowych i kartonowych przed ich wyrzuceniem.

W tym celu TOMRA uruchomiła ostatnio ReSociety – inicjatywę tworzącą platformę, której celem jest połączenie wiedzy i pomysłów firm, polityków i konsumentów i zdefiniowanie świata na nowo – tak, by zapewnić bardziej zrównoważoną przyszłość. Częścią inicjatywy jest właśnie badanie ReThink, które co dwa lata bada trendy i zmiany na drodze do gospodarki obiegu zamkniętego.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]