Gliwice rozwijają skrzydła
- 27 grudnia 2020 09:00
- : : autor: AMC

fot. GZM
Dynamiczny rozwój Gliwic to zasługa m.in. nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – już nie tylko lądowej i wodnej, ale też powietrznej. Wizytówką rozwoju transportu lotniczego w mieście staje się lotnisko na Trynku, zmodernizowane od podstaw z myślą o całodobowej obsłudze menadżerów biznesu, małych lotów pasażerskich i ruchu cargo, a także lotów turystycznych, powietrznych taxi, sportów lotniczych i edukacji lotniczej - informuje GZM.
Oficjalnie oddano do użytku zmodernizowaną płytę gliwickiego lotniska z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m (którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km), drogą kołowania i płytą postojową, a także infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową. Obiekt, któregomodernizacja pochłonęła 27,9 mln zł, ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo.
– Plany wokół lotniska już zaczynają się realizować. Pas startowy powstał. Zachęcam do dalszej współpracy, aby jak najszybciej otoczenie lotniska się zmieniało, aby pas startowy był jak najintensywniej wykorzystywany – mówił podczas uroczystego otwarcia prezydent Gliwic Adam Neumann.
Przypomnijmy, że Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – najnowocześniejszego w Europie ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.
Samorząd informuje, że z kolei właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, ściśle współpracuje na niwie praktycznej edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych. W efekcie przy lotnisku działa Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO) oferujący zintegrowane szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).
Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, jako inwestor zastępczy, zajęła się m.in. wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej.
Powstaje ono na lotnisku od kilku miesięcy, w dużym i małym hangarze, a znajdzie się w nim m.in. muzeum lotnictwa wraz ze specjalną wystawą modelarską. Wszystko tam będzie nowoczesne i przystosowane do tego, by nie ruszając się z ziemi, przeżyć emocjonujący lot w przestworzach.
Lokalizacja gliwickiego lotniska to jego wyjątkowy atut. W Gliwicach działa bowiem Politechnika Śląska oraz wiele firm produkcyjnych i usługowych o zasięgu krajowym, europejskim, a także światowym. W mieście działa również nowoczesna hala widowiskowo-sportowa Arena Gliwice, która niedawno stała się własnością GAPR.
- Lotnisko, uruchomione w Gliwicach w 1916 roku, było postrzegane przez ówczesne władze jako główny port lotniczy Górnego Śląska. Od 1925 roku działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1931 roku odbył się tam niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób. Regularne loty obsługiwały pasażerów z Gliwic do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska, Odessy, Teheranu, Hamburga czy Londynu. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy - czytamy w informacji prasowej.