Boom na fotowoltaikę nie słabnie
- 31 marca 2021 10:08
- : : autor: AMC

fot. Pixabay
Mamy do czynienia z prawdziwym boomem na fotowoltaikę. Aż 67 proc. właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat ze względu na przyszłe oszczędności finansowe – wynika z badania na zlecenie Sunday Polska.
Badanie zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce. 60 proc. z nich motywuje decyzję inwestycyjną przyszłymi oszczędnościami finansowymi, a jedna czwarta względami ekologicznymi. Odbiór fotowoltaiki jest w Polsce bardzo pozytywny, 77 proc. posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej.
Badania wykazały, że: 67 proc. właścicieli domów jednorodzinnych, nie posiadających fotowoltaiki, planuje inwestycje w domową elektrownię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat, 60 proc. przyszłych inwestorów, argumentuje swoje plany spodziewanymi oszczędnościami finansowymi, 57 proc. właścicieli domów jednorodzinnych, przy wyborze dostawcy technologii fotowoltaicznej, kieruje się jakością komponentów.
Dla 54,4 proc. przyszłych posiadaczy fotowoltaiki, poważne wyzwanie stanowią koszty inwestycji. 77 proc. posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej. Według badanych, dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65 proc.
Niemal 7 na 10 zapytanych w badaniu Sunday Polska właścicieli domów jednorodzinnych, którzy nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zadeklarowało chęć zamontowania paneli fotowoltaicznych w okresie do trzech lat. Tylko niespełna 9 proc. badanych nie planuje takiej inwestycji, są to głównie osoby do 29 roku życia.
Główną motywacją, przyszłych właścicieli instalacji fotowoltaicznej, są oszczędności finansowe - dla 60 proc. z nich - to kluczowy czynnik, zachęcający do zainwestowania w energię słoneczną. Pozytywny wpływ fotowoltaiki na domowe finanse potwierdzają rachunki za prąd. Według ankietowanych, posiadających instalacje fotowoltaiczne, koszty energii elektrycznej spadają średnio o 65%. Nie dziwi zatem, wysoki współczynnik zadowolenia z inwestycji, kształtujący się na poziomie 77 proc.
Czym kierują się Polacy przy wyborze dostawcy technologii? Zdecydowana większość, bo aż 57 proc. badanych, wskazała jakość jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii.
Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi: dobre opinie o firmie – ważne dla 49 proc. ankietowanych, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania – istotne dla 46 proc. respondentów oraz czas realizacji zlecenia – czynnik wskazany przez 45 proc. badanych. Co ciekawe, tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów, przy wyborze dostawcy technologii PV, kieruje się długością okresu gwarancyjnego.
- Wybór firmy dostarczającej instalację fotowoltaiczną jest kluczowym elementem budowy domowej elektrowni słonecznej. Jest to decyzja na lata, dlatego nie jesteśmy zdziwieni, że to właśnie jakość odgrywa tutaj kluczową rolę. Jako renomowany dostawca zarówno usług, jak i technologii skupiamy się przede wszystkim na jakości naszej oferty, wspieramy cały proces inwestycyjny, od początku do końca. Naszym atutem jest pomoc w uzyskaniu dofinansowania oraz szybka realizacja zleceń. Dzięki temu spełniamy oczekiwania naszych klientów – Lidia Kłosowska, dyrektor komunikacji, marketingu i wsparcia sprzedaży w Sunday Polska
Przyszli inwestorzy w zieloną energię dość jednoznacznie - 54 proc. ankietowanych - wskazali, że to właśnie koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednakże warto zauważyć, że dla niemal połowy ankietowanych - 45,1 proc. - istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.
- Odpowiedzi badanych właścicieli domów jednorodzinnych jasno pokazują trwający obecnie boom na fotowoltaikę. Dwóch na trzech właścicieli domów jednorodzinnych deklaruje gotowość do inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to dla nas bardzo dobry prognostyk, świadczący o potencjale i dynamicznym rozwoju rynku słonecznej energii w Polsce. Jestem przekonana, że szereg programów wsparcia i dofinansowania rozwoju domowych elektrowni jest w stanie zniwelować barierę, jaką są koszty inwestycji w fotowoltaikę. Tym bardziej, że w drugiej połowie roku rusza trzecia edycja programu Mój Prąd – dodaje Lidia Kłosowska.