Pogłoski o śmierci polskiej fotowoltaiki są mocno przesadzone
- 10 czerwca 2021 15:41
- : : autor: AMC
– Energia słoneczna nie tylko oferuje możliwości i zyski, ale i wymaga odpowiedzialności – od wszystkich uczestników rynku fotowoltaiki, w tym i samych prosumentów – reasumuje Bartosz Bąbrych.
Zdaniem prezesa N Energii reprezentowana przez spółkę branża wciąż ma duże perspektywy rozwoju. Trend na niezależność energetyczną i wytwarzanie własnego prądu jest już nie do odwrócenia. Potencjalni prosumenci do końca roku będą mogli zainwestować we własne elektrownie słoneczne na dotychczasowych zasadach, zachowując je przez kolejne 15 lat z możliwościa przełączenia się na nowy model rozliczeń w przypadku, gdy ten okaże się korzystniejszy. Według Bartosza Bąbrycha planowane zmiany w rozliczeniach energii, połączone z uruchomieniem kolejnego etapu programu Mój Prąd oraz dynamika cen instalacji fotowoltaicznych bez wątpienia będą stymulować chętnych do jak najszybszego podjęcia decyzji.
W komentarzu czytamy, że z początkiem 2022 roku dynamika uruchomienia instalacji indywidualnych się zmieni, rynek natomiast zostanie wzmocniony fotowoltaiką dla klienta korporacyjnego, rozwojem obywatelskich społeczności energetycznych oraz farm słonecznych. Firmy z branży będą sukcesywnie wchodzić również na rynek dystrybucji i zarządzania energią. Znikną z rynku podmioty, które pojawiły się na nim wyłącznie na fali trendu, natomiast firmy posiadające odpowiednie zasoby, kwalifikacje i zaplecze techniczne będą się konsolidować lub zajmować własne nisze w łańcuchu dostaw.
– Dla nas zmiana otoczenia będzie motywem do wprowadzenia innowacji, rozszerzenia oferty, jej dopasowania do potrzeb i oczekiwań klientów oraz nowych realiów rynkowych. Chodzi o systemy magazynowania i bilansowania energii, inteligentnego zarządzania, czyli o wszystko, co będzie zwiększało użyteczność i opłacalność inwestycji w odnawialne źródła energii – twierdzi Bartosz Bąbrych.
Zdaniem eksperta główną wadą obecnej polityki rządu wobec fotowoltaiki jest to, w jaki sposób owa polityka jest komunikowana.