Wzrost podróży lotniczych „sabotuje” spadek emisji w transporcie drogowym
- 19 marca 2025 11:50
- Opracował: RW

fot. pixabay
Raport State of European Transport pokazuje, że emisje transportowe zaczynają spadać wraz ze wzrostem rynku pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony oszczędności są niejako „sabotowane” przez wzrost podróży lotniczych.
Jak wynika z analizy przygotowanej przez T&E, Europa ma w tym roku „zaoszczędzić” 20 milionów ton emisji CO2. Wszystko dzięki większej liczbie samochodów elektrycznych na drogach. Najnowsze sprawozdanie T&E State of European Transport ujawnia, że emisje transportowe spadają strukturalnie, ale oszczędności dwutlenku węgla wynikające ze zmniejszonych emisji na drogach są niejako podważane przez wzrost podróży lotniczych. Zdaniem T&E UE nie powinna wycofywać się z polityki pro ekologicznej. Jest ona kluczowa dla jej niezależności energetycznej.
Sektor transportu w Europie wyemitował 1,05 miliarda ton CO2 w 2024 r., w porównaniu z 1,1 miliarda ton w 2019 r. — spadek o 5%. W dużej mierze to zasługa samochodów elektrycznych. Liczba pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami w unijnej flocie gwałtownie wzrosła, a T&E przewiduje, że do końca roku na drogach Europy będzie ich blisko 9 milionów. Bez przejścia na pojazdy elektryczne do atmosfery zostanie wpompowanych dodatkowych 20 milionów ton CO2.
Zielone inwestycje wzmocnią niezależność energetyzną Europy
- Zielona polityka UE zaczyna być odczuwalna. Dzięki przejściu na pojazdy elektryczne zaczynamy obserwować strukturalny spadek emisji w transporcie. Europa powoli uwalnia się od uzależnienia od ropy naftowej, choć nadal wydajemy setki miliardów na jej import. Teraz nie jest czas na wycofywanie się z Zielonego Ładu. Dla jakości życia i bezpieczeństwa kontynentu właśnie teraz należałoby podwoić wysiłki w tym kierunku - tłumaczy William Todts, dyrektor wykonawczy T&E.
Wszystko dlatego, że Europa nadal jest w dużym stopniu uzależniona od importu. W 96% jej ropy naftowej i 90% gazu ziemnego pochodzi z zagranicy. Podczas gdy Europa nadal jest uzależniona od importu kluczowych materiałów do produkcji baterii, takich jak lit (100%), nikiel (75%) i aluminium (58%), główną różnicą jest to, że metale można poddać recyklingowi. Najnowsza analiza T&E pokazuje, że w 2030 r. w ciągu swojego cyklu życia pojazd elektryczny zużyje tylko 20 litrów materiałów na akumulator w porównaniu z ponad 12 400 litrami paliwa w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym. W 2024 r. Europa wydała 250 miliardów euro na import ropy.
Co dalej z wzrostem eisji z lotnictwa
Podczas gdy emisje z samochodów mają spadać, emisje z lotnictwa nadal rosną. Europejskie linie lotnicze wyemitowały w zeszłym roku 143 Mt CO2, co stanowi wzrost o prawie 10% w porównaniu z rokiem 2023. Emisje z europejskiej działalności żeglugowej pozostają uporczywie wysokie i wynoszą 195 Mt CO2e, ponieważ oba sektory są w dużym stopniu uzależnione od paliw kopalnych. Jednak po uwzględnieniu żeglugi w unijnym rynku emisji dwutlenku węgla (ETS) oba sektory łącznie osiągną 5 miliardów euro przychodów w 2024 r., (zgodnie z szacunkami T&E). Może to wzrosnąć do 30 miliardów euro rocznie do końca dekady. Te środki mogą zostać wykorzystane do zniwelowania różnicy cenowej między zielonymi paliwami a tradycyjnymi paliwami kopalnymi.