Do 2028 roku potrwa rozbudowa. A2 będzie samowystarczalna energetycznie
- 3 czerwca 2025 11:05
- autor: RW

fot. gov.pl
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Podpisanie umów z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy planowane jest w I połowie 2026 r. Zakończenie robót jest przewidywane w II połowie 2028 r.
- Nie mówimy tylko o rozbudowie autostrady. To odpowiedź na rosnące potrzeby milionów użytkowników A2. Inwestujemy w komfort, bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania – od dodatkowych pasów po zieloną energię. Dzięki temu A2 stanie się wzorem dla przyszłych projektów drogowych w Polsce - podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Po rozbudowie autostrada A2 będzie samowystarczalna energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Będą cztery pasy
Po ukończeniu prac A2 między Łodzią i Warszawą, na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a od węzła Pruszków do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), ale wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
W trakcie prac dostępne będą po dwa pasy ruchu
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w ostatnich latach. Konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem - wymusi to opracowanie i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, która zapewni efektywny przejazd samochodów. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków dostępne będą po dwa pasy ruchu. Aby zapewnić bezpieczeństwo kierowców i pracowników podczas prac zaplanowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.
Nawet 100 tys. aut dziennie
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Prognozy wskazują, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.