Orlen wprowadził na rynek technologie Multifuel. Jako pierwszy na świecie
- 25 czerwca 2025 12:31
- Opracowała: JK

fot. Orlen
Grupa Orlen w ramach umowy zawartej z Horus Energia wprowadziła do swojej oferty produkty wyposażone w technologię Multifuel, której celem jest redukcja emisji CO2.
Orlen zgłosił system Multifuel do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, a także do europejskiego odpowiednika - EPO.
Multifuel to innowacyjne rozwiązanie opracowane przez koncern we współpracy ze spółką Horus Energia, które przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w przemyśle, przyczyniając się do redukcji emisji CO2 w tym sektorze. Jego biznesowe zastosowanie sprzyja łagodnej transformacji energetycznej, pozostawiając użytkownikom elastyczność w doborze wykorzystywanych źródeł energii.
System multifuel działa z różnymi mieszankami gazowymi
System wielopaliwowy Multifuel może być stosowany w nowych oraz już pracujących jednostkach wytwórczych, zwiększając sprawność produkcji energii elektrycznej nawet o 5%.
Umożliwia produkcję energii z nisko- i zeroemisyjnych źródeł, takich jak gaz ziemny i wodór, w zależności od ich dostępności. Technologia. od początku rozwijana była z myślą o szerokim zastosowaniu w przemyśle, by wspierać w ten sposób dekarbonizację polskiej gospodarki.
System Multifuel to nakładka na silnik gazowy dużej mocy, od 300 kWel do 2 MWel, która może być stosowana w wielu gałęziach przemysłu, m.in. w energetyce, w tym w hubach energetycznych, klastrach energii czy jako stabilizacja Krajowego Systemu Energetycznego.
Rozwiązanie Orlenu zasili energią samochody elektryczne i domy
Innowacyjna technologia stworzona przez Orlen znajduje zastosowanie także w procesach ładowania samochodów elektrycznych na stacjach. Ponadto może być wykorzystywana w wielkoskalowym budownictwie wielorodzinnym, w galeriach handlowych czy obiektach użyteczności publicznej, wymagających zapewnienia stałych dostaw energii elektrycznej lub rezerwowego źródła prądu.
W technologii Multifuel gaz ziemny, wodór i ich dowolne mieszanki są dostarczane do silnika gazowego poprzez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli. Dzięki nim można dowolnie, w czasie pracy jednostki, zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika.