REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Nowe autobusy elektryczne na ulicach Radomia i Pelplina

  • 2 września 2025 14:27
  • Opracował: RW
Reklama

Na ulice Radomia i Pelplina wyjadą nowe autobusy napędzane zieloną energią. Miasta odebrały w tym tygodniu łącznie 8 nowych pojazdów. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozwija się zeroemisyjny transport publiczny w polskich miastach.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu zainwestuje w elektryczną flotę niemal 60 mln zł. Wsparcie KPO to 45 mln zł, a pożyczka NFOŚiGW 2 mln zł. W ramach projektu, który otrzymał dofinansowanie z programu Zielony transport publiczny, odebrano 5 z docelowych 20 autobusów elektrycznych, które zastąpią autobusy spalinowe. Pojazdy są niskopodłogowe i przeznaczone do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Do ładowania wszystkich autobusów zapewnionych będzie w sumie 10 dwustanowiskowych ładowarek. Inwestycja ograniczy zużycie paliw w transporcie publicznym w mieście, a tym samym przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Projekt zakłada przeszkolenie z obsługi pojazdów ponad 100-osobowej ekipy kierowców i pracowników technicznych.

Gmina Pelplin za ponad 6 mln zł kupiła 3 elektryczne autobusy, które będą obsługiwać lokalne linie. Dotacja ze środków NFOŚiGW to ponad 4 mln zł. Pojazdy niskopodłogowe o długości 12 m zapewnią komfortowe podróże mieszkańcom, także tym o ograniczonej mobilności. Inwestycję uzupełnił zakup i montaż ładowarki z dwoma stanowiskami i szkolenia kierowców.

Wsparciem w ramach programu mogły być objęte przedsięwzięcia obejmujące:

- zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu energię elektryczną lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych,
- zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez -trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe),
- modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do obsługi i prawidłowego użytkowania autobusów (punkty ładowania/ tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej).

18
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]