REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Auta elektryczne z Chin zaleją Europę – odpowiedzią unijne regulacje i wodór

  • 23 września 2025 09:57
  • autor: Rafał Wąsowicz
Reklama

Rząd Chin przedstawił szczegółowy plan rozwoju branży motoryzacyjnej do końca 2026 r. W jego centrum pojazdy NEV (New Energy Vehicles – napędy elektryczne, plug-in, ogniwa paliwowe). Jednym ze strategicznych wyzwań – ekspansja na rynek europejski.

Jak wynika z dokumentu opublikowanego na rządowych stronach gov.cn celem na 2025 r. jest sprzedaż 32,3 mln samochodów, z czego 15,5 mln to auta NEV - to wzrost udziału o 20% rok do roku. Oznacza to, że niemal co drugie nowe auto w Chinach ma być wyposażone w zielony napęd. Jednocześnie rząd uruchamia pilotaże zakupu ponad 700 tys. elektrycznych autobusów, taksówek i aut logistycznych w 25 miastach, rozwija infrastrukturę ładowania i wymiany baterii na terenach wiejskich, wprowadza ulgi podatkowe oraz programy „stare za nowe”. Równolegle kładzie nacisk na technologiczną suwerenność – badania nad półprzewodnikami, systemami operacyjnymi, sztuczną inteligencją i bateriami stałymi.

Europa musi dotrzymać kroku Chinom

Dla Europy to jasny sygnał, że transformacja rynku jest nieunikniona. Pomimo tego zapóźnienia w stosunku do Chin rosną. W I półroczu 2025 r. udział BEV w rynku unijnym sięgnął 15,6% (wzrost z 12,5% rok wcześniej), a w całej Europie 17,4%. Hybrydy przekroczyły 34%, a udział benzyny i diesla spadł poniżej 38%.

Jednak to nie tylko popyt wewnętrzny zmienia obraz. Chiny planują ofensywę eksportową. Wspierane przez banki i ubezpieczycieli koncerny mają rozwijać logistykę (w tym nowe terminale ro-ro - punkty przeładunkowe, gdzie pojazdy i ładunki toczne są ładowane i rozładowywane ze statków morskich, nie wymagając dźwigów, co czyni je częścią infrastruktury transportowej dla handlu międzynarodowego przyp. red.) i magazyny części w Europie. Wszystko w jednym celu: aby szybciej i taniej dostarczać auta. BYD, Leapmotor, Nio czy MG są już u nas obecne, a kolejne marki szykują się do wejścia na rynek – mogąc liczyć na wsparcie rządu (banków, inwestorów itd.).

UE – dwutorowy rozwój 

Europa widząc jak wygląda rozwój rynku chce przyśpieszyć transformacje. Działa dwutorowo: z jednej strony – regulacjami AFIR, które wymagają od 2025 r. szybkich ładowarek ≥150 kW co 60 km na sieci TEN-T i od 2030 r. sieci stacji wodorowych; z drugiej – lokalizacją produkcji. BYD buduje fabrykę na Węgrzech, BMW w Debreczynie, a Tesla rozszerza moce w Berlinie. Dla zielonej transformacji oznacza to coraz większą dostępność aut elektrycznych i presję na obniżanie cen – kluczowy czynnik, by upowszechnić elektromobilność.

BMW, zapowiadając iX5 Hydrogen na 2028 r., uzupełnia ten obraz: BEV są trzonem, ale wodór i PHEV mogą wypełniać nisze, gdzie czas tankowania lub zasięg są kluczowe. Europejska mapa drogowa staje się więc coraz bardziej wielowymiarowa. Co najciekawsze to Chiny wydają się głównym katalizatorem tych zmian!

546
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]