Pół miliarda na atomowy pociąg. PKP inwestuje w strategiczną linię kolejową
- 24 września 2025 08:09
- Opracował: RW

fot. pixabay
Po 25 latach przerwy pociągi powrócą na linię kolejową nr 229: Kartuzy - Sierakowice - Lębork. Odbudowa i modernizacja tego odcinka ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja stanie się kluczowym szlakiem transportowym dla budowy i obsługi pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Zakończenie prac zaplanowano na 2028 rok. Umowę na realizację inwestycji wartej ponad 508 mln zł netto podpisały Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Kluczem do rozwoju polskiej energetyki jądrowej jest nie tylko zaplecze energetyczne, ale także infrastrukturalne. Odbudowa i modernizacja linii kolejowej Kartuzy–Lębork to inwestycja, która łączy dwa cele: poprawę dostępności komunikacyjnej Pomorza i zapewnienie sprawnej logistyki dla budowy i eksploatacji pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Polski atom to nie tylko bloki energetyczne, ale system precyzyjnie połączonych ze sobą inwestycji, które wspierają rozwój regionów i bezpieczeństwo energetyczne całego kraju. Budujemy solidne fundamenty pod nowoczesną, niskoemisyjną energetykę – mówi Minister Energii Miłosz Motyka.
Na około 60-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie 11 stacji i przystanków, powstaną także 3 nowe przystanki, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przebudowanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, a 57 zostanie wyremontowanych. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Bezpieczniej będzie także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h.
Zadanie, warte ponad 508 mln zł netto i finansowane z budżetu państwa, zrealizuje firma Torpol SA w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie prac przewidziano na I kwartał 2028 roku.
Rewitalizacja odcinka Kartuzy – Lębork to pierwszy z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino. Drugi etap obejmie modernizację linii Lębork – Łeba oraz budowę nowych odcinków przez Choczewo i teren elektrowni do stacji Steknica.
Trzeci zakłada modernizację linii Wejherowo – Choczewo. Dzięki tym inwestycjom, po ponad 30 latach, mieszkańcy tej części Pomorza będą mieć dostęp do kolei. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2029 rok.