Orlen Petrobaltic wprowadza autonomiczny pojazd badawczy na Bałtyku
- 7 października 2025 14:04
- Opracował: RW

fot. Orlen
Flota spółki Orlen Petrobaltic powiększyła się o nowoczesny, bezzałogowy pojazd Drix H-8. Nowa jednostka będzie wspierać badania dna Morza Bałtyckiego w trudno dostępnych miejscach oraz monitorować stan infrastruktury offshore, w tym platform wiertniczych i turbin wiatrowych. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.
Jak podkreśla Wiesław Prugar, członek zarządu Orlen ds. upstream, inwestycja w autonomiczne technologie to naturalny krok w rozwoju działalności koncernu na morzu.
– Skala inwestycji grupy Orlen na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, prowadzimy działalność wydobywczą i świadczymy usługi dla offshore. Drix H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku i wzmacnia konkurencyjność Orlen Petrobaltic – powiedział.
Nowy pojazd umożliwi dokładne mapowanie dna morskiego oraz bieżący monitoring infrastruktury energetycznej. Zebrane dane pomogą również w realizacji unijnych wymogów tzw. rozporządzenia metanowego, które zobowiązuje firmy naftowe i gazowe do szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.
Drix H-8 został dostarczony przez szczecińską spółkę Thesta, specjalizującą się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich.
– To już drugi pojazd Drix, który trafił na polski rynek, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań cywilnych. Cieszymy się, że to właśnie z Orlen Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacji w sektorze offshore – podkreślił Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.
Jednostka została wyprodukowana przez francuską firmę Exail i wyposażona w zaawansowane sensory, w tym wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Pojazd jest w pełni autonomiczny, odporny na trudne warunki na morzu i przystosowany do długotrwałej pracy w trybie bezzałogowym. Dzięki temu stanowi bezpieczną i ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych, pozwalając jednocześnie na optymalizację kosztów i czasu operacji.
Orlen Petrobaltic otrzymał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na prowadzenie testów pojazdu w wyznaczonym obszarze Bałtyku.
Spółka, będąca jedynym polskim przedsiębiorstwem prowadzącym poszukiwania i wydobycie ropy naftowej oraz gazu ziemnego na krajowej części Morza Bałtyckiego, odgrywa kluczową rolę w budowie bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Wprowadzenie pojazdu Drix H-8 to kolejny krok w kierunku cyfryzacji procesów i ograniczania śladu węglowego, zgodnie ze strategią rozwoju grupy Orlen.