REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Eurowag wzmacnia pozycję we Włoszech – 1 000 nowych stacji do wiosny 2026 roku

  • 29 października 2025 09:48
  • Opracował: RW
Reklama

Firma Eurowag rozszerza swoją sieć stacji partnerskich we Włoszech dzięki współpracy z Tamoil Italia. Po zakończeniu pilotażu, od września 2025 r. do sieci będzie dołączanych średnio 150 stacji miesięcznie. Do wiosny 2026 r. liczba punktów zwiększy się o 1 000, z czego ponad 200 zaoferuje paliwo HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) – niskoemisyjną alternatywę dla oleju napędowego, ograniczającą emisję CO₂ nawet o 90%.

Rozwój infrastruktury jest efektem współpracy Eurowagu z wiodącymi producentami wyposażenia (OEM) i stanowi część strategii dekarbonizacji transportu ciężkiego w Europie. Firma obsługuje już ponad 1 500 stacji z paliwami alternatywnymi, co czyni jej sieć największą w UE w tym segmencie.

– Współpraca z Tamoil potwierdza naszą pozycję lidera w dekarbonizacji transportu drogowego i wspierania branży w dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości – mówi Attila Dsupin, Energy Senior Vice President w Eurowag.

We Włoszech Eurowag prowadzi również cztery własne stacje Prime – w Malcontenta, Trento, Bussolengo i Tortonie – oferujące paliwa alternatywne i usługi premium dla flot ciężarowych.

Rynek stacji ładowania w Polsce i Europie: szybki wzrost, rosnące inwestycje

Transformacja energetyczna transportu w Europie nabiera tempa – zarówno w zakresie paliw alternatywnych, jak i elektromobilności. Według danych EAFO (European Alternative Fuels Observatory) i PSPA, w Polsce na koniec września 2025 roku działało około 5 200 stacji ładowania (ponad 9 800 punktów), z czego niemal 10% to szybkie ładowarki DC. Liczba punktów rośnie w tempie 40–50 proc. rocznie.

Największymi operatorami na rynku są dziś m.in. GreenWay Polska, Orlen Charge, Elocity, EV+, Tesla Supercharger i Ionity. Najszybciej rozwijają się sieci Orlen (ponad 650 ładowarek) i GreenWay (ok. 530 punktów DC).

Według raportu Polish EV Outlook 2025, Polska może osiągnąć ponad 100 000 publicznych punktów ładowania do 2030 roku, o ile utrzymane zostanie obecne tempo inwestycji. W rozwoju infrastruktury uczestniczą też sieci handlowe (m.in. Lidl, Kaufland, Biedronka) oraz spółki energetyczne (Tauron, Energa, PGE Nowa Energia).

Na poziomie europejskim, liczba publicznych punktów ładowania przekroczyła w 2024 r. 1 milion – z czym Niderlandy, Francja i Niemcy odpowiadają za ponad 70% wszystkich lokalizacji. Zgodnie z danymi ACEA, by sprostać celom klimatycznym UE, konieczna będzie instalacja co najmniej 8 razy większej liczby ładowarek rocznie niż obecnie, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Koszty inwestycji w ładowarki zależą od mocy i lokalizacji:

  • standardowa ładowarka AC (do 22 kW) to wydatek od 15 do 40 tys. zł,
  • szybkie DC (50–150 kW) – od 150 do 350 tys. zł,
  • ultraszybkie HPC (>300 kW) – nawet do 700 tys. zł.

Rosnące wsparcie z funduszy unijnych i krajowych (np. z programu FEnIKS czy EkoFunduszu NFOŚiGW) znacząco przyspiesza komercyjne projekty ładowania w Polsce.

Zarówno działania Eurowagu we Włoszech, jak i rozwój infrastruktury ładowania w Polsce pokazują, że sektor paliw alternatywnych i elektromobilności w Europie wchodzi w fazę dynamicznego przyspieszenia. W ciągu najbliższych 2–3 lat kluczowe stanie się zapewnienie równomiernego rozmieszczenia stacji oraz integracja sieci płatniczych i systemów zarządzania energią, by transformacja transportu stała się realnie niskoemisyjna i opłacalna.

20
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]