MZK Opole stawia na elektryczne MAN Lion’s City E. Giga baterie jakich nie było!
- 2 grudnia 2025 11:40
- Opracował: RW
fot. MZK Opole
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu podpisał z firmą MAN Truck & Bus Polska umowę na dostawę nowych autobusów elektrycznych Lion’s City E. Pojazdy z bateriami o pojemności 625 kWh trafią do miasta w 2027 r., a wraz z nimi powstanie infrastruktura ładowania w zajezdni. Kontrakt realizowany jest w ramach projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”, współfinansowanego z funduszy unijnych.
MAN Lion’s City E dla Opola: parametry i zasięg
Zgodnie z informacją MZK Opole i lokalnych mediów, MAN dostarczy do Opola elektryczne autobusy z rodziny Lion’s City E. Będą to pojazdy tzw. wielobateryjne – zestaw baterii trakcyjnych ma mieć łączną pojemność ponad 625 kWh. Taki pakiet ma zapewnić zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu w realnym, miejskim ruchu.
Dla porównania, producent deklaruje dla Lion’s City E – w zależności od strategii wykorzystania baterii – zasięg do ok. 350–380 km, a w specjalnym teście „eBus Efficiency Run” autobus przejechał nawet 550 km bez ładowania. W praktyce miasta planują pracę takich pojazdów z konserwatywnym marginesem, dlatego w specyfikacji dla Opola przyjęto minimum 250 km.
Każdy z nowych autobusów ma zabierać na pokład ok. 120 pasażerów i będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – m.in. niskiej podłogi, rampy i wydzielonej przestrzeni na wózek. Za napęd odpowiadać mają dwa silniki centralne o łącznej mocy 400 kW, co ma przełożyć się na dobre przyspieszenie i możliwość utrzymania rozkładów jazdy nawet na bardziej wymagających trasach.
Ładowanie tylko z gniazda plug-in i infrastruktura w zajezdni
Nowe elektryczne MAN-y będą w Opolu ładowane wyłącznie za pomocą złącza plug-in – bez szybkich ładowarek pantografowych na pętlach. W ramach zadania w zajezdni MZK powstanie stacja ładowania o mocy 150 kW. Według założeń pozwoli to naładować akumulatory trakcyjne od 0 do 100 proc. w około cztery godziny.
Takie podejście wpisuje się w model eksploatacji, w którym autobusy wykonują całą zmianę dzienną na jednym ładowaniu nocnym, ewentualnie uzupełnianym krótkim ładowaniem w trakcie przerwy serwisowej. Dla operatora oznacza to mniejszą liczbę punktów ładowania w mieście, ale z drugiej strony – konieczność bardzo precyzyjnego planowania pracy pojazdów i rezerw energii na trasie.
Ile kosztuje elektryfikacja i skąd pieniądze?
Wartość zadania związanego z zakupem elektrycznych autobusów i budową infrastruktury ładowania media szacują na ok. 22,8 mln zł. Projekt „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej” jest współfinansowany z funduszy europejskich w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027.
Dla samorządów taka konstrukcja finansowania – łączenie środków unijnych z wkładem własnym miasta – jest dziś standardem przy dużych inwestycjach w zeroemisyjny tabor. Bez dofinansowania koszt zakupu elektrycznego autobusu (razem z infrastrukturą) wciąż znacząco przewyższa cenę pojazdu z napędem diesla.
Polska i Europa coraz bardziej „na prądzie”
Opole dołącza do rosnącej grupy miast, które sukcesywnie wymieniają tabor na bezemisyjny. Według danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, na koniec 2023 r. po polskich drogach kursowało 1179 autobusów elektrycznych. Prognozy branżowe mówią, że do końca 2025 r. flota elektrobusów w Polsce – obejmująca zarówno pojazdy całkowicie elektryczne, jak i wodorowe – przekroczy 1600 sztuk, z czego ok. 1500 będą stanowiły autobusy bateryjne.
Polska jest też jednym z największych producentów i eksporterów autobusów elektrycznych w Europie – znaczną część rynku stanowią pojazdy Solaris z fabryki pod Poznaniem, ale rośnie też udział innych marek, w tym MAN-a. W skali całej Unii Europejskiej rejestracje autobusów elektrycznych w 2025 r. wzrosły w pierwszych trzech kwartałach o blisko 50 proc. rok do roku, a ich udział w rynku sięgnął ponad jednej piątej.
Dla takiego rynku ważne są projekty w średnich miastach – jak Opole – bo pokazują, że elektromobilność w transporcie publicznym przestaje być domeną największych metropolii. Jednocześnie wymuszają rozwój zaplecza technicznego: zajezdni, stacji ładowania, systemów zarządzania energią i szkolenia kierowców.
Co oznacza kontrakt MAN-a dla pasażerów Opola?
Wejście do ruchu nowych Lion’s City E w 2027 r. zwiększy udział taboru nisko- i zeroemisyjnego w MZK Opole i pozwoli na stopniowe wycofywanie najstarszych pojazdów spalinowych. W praktyce pasażerowie zyskają cichsze i bardziej komfortowe autobusy, a miasto – mniejsze emisje zanieczyszczeń i hałasu w newralgicznych punktach sieci.
Kontrakt z MAN-em wpisuje się w szerszy trend modernizacji transportu publicznego w Polsce: wymiany taboru, dostosowywania pojazdów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz budowy infrastruktury ładowania, która w kolejnych latach ma obsłużyć także następne dostawy elektrobusów.