REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

PKP Intercity zapłaci za prąd według licznika

  • 22 stycznia 2020 15:07
  • : : autor: PARA
Reklama

PKP Intercity podpisało chce płacić za faktycznie zużywany prąd. Dlatego na pokładach swoich pociągów zainstaluje liczniki. Co ciekawe, PKP Intercity jest w tej chwili jedynym polskim przewoźnikiem, który nie podniósł swoich taryf ze wzglądu na wzrost cen energii. 

PKP Intercity zapłaci 5,8 mln zł umowę na dostawę, montaż i uruchomienie liczników energii elektrycznej prądu stałego w elektrycznych pojazdach trakcyjnych spółki. Pozwoli to przewoźnikowi płacić za realne zużycie energii, poprawić efektywność jazdy oraz wykazać, ile energii oddaje do sieci. To kolejna proekologiczna inwestycja PKP Intercity w 2019 roku.

Umowa podpisana przez PKP Intercity dotyczy łącznie 370 liczników – przewoźnik zdecydował się na dostawę 316 urządzeń, ale zagwarantował sobie opcję zwiększenia zlecenia o kolejne 54 sztuki. W takim przypadku wartość kontraktu, w pełni sfinansowanego ze środków własnych PKP Intercity, wzrosłaby do 6,7 mln zł. Liczniki mają zapewnić PKP Intercity m.in. obniżenie kosztów zakupu energii, a pośrednio także przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego.

Najwięcej, bo aż 137 liczników, zostanie zainstalowanych w najpopularniejszych w taborze przewoźnika lokomotywach EP07. Urządzenia trafią także m.in. wszystkich pojazdów PesaDART i FLIRT3 we flocie PKP Intercity. Urządzenia mają być zamontowane w ciągu 12 miesięcy. czyli do końca 2020 roku. Montaż liczników pozwoli PKP Intercity na poprawę efektywności operacyjnej w zakresie gospodarki energetycznej. Otrzymane przez przewoźnika dane o faktycznym zużyciu energii pozwolą na zracjonalizowanie jej wykorzystywania, a to oznacza korzyści tak dla spółki, jak i środowiska.

Do tej pory zużycie prądu przez elektryczne pojazdy trakcyjne było obliczane na podstawie prognoz opartych na wielkości wykonanej pracy przewozowej. Dzięki instalacji liczników, w które będą wyposażone także nowo zamówione lokomotywy Griffin, PKP Intercity będzie mogło płacić za faktyczne, a nie prognozowane zużycie energii, co oznacza realne oszczędności – rzędu nawet kilku procent w skali roku. Ponadto liczniki będą nie tylko wskazywały faktyczny poziom zużycia energii, lecz także ile tej energii dany pojazd może oddać do sieci trakcyjnej. Elektryczne zespoły trakcyjne PesaDART i FLIRT3, które również zostaną wyposażone w liczniki, dysponują systemem odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania.

Liczniki zapewnią PKP Intercity precyzyjną informację o tym, które składy i na których trasach generują największe zużycie energii elektrycznej. To z kolei ma pomóc we wprowadzeniu kolejnych rozwiązań wpływających na większą energooszczędność jazdy. Jak na przykład szkolenia dla maszynistów w efektywniejszym prowadzeniu pojazdów. Im łagodniejsza i bardziej płynna, pozbawiona gwałtownego rozpędzania się i hamowania jazda, tym niższe zużycie energii elektrycznej. A to w przypadku przewoźnika uruchamiającego ponad 380 pociągów każdego dnia może oznaczać istotne obniżenie zapotrzebowania na energię.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]