Dofinansują robota do czyszczenia paneli fotowoltaicznych
- 19 lutego 2021 13:08
- : : autor: AMC
Niemal 800 tys. zł dofinansowania z NFOŚiGW trafi do Innovation AG Albert Gryszczuk z przeznaczenem na budowę demonstratora innowacyjnego samobieżnego urządzenia do czyszczenia paneli PV na farmach fotowoltaicznych. W całości zadanie będzie kosztowało ok. 1,3 mln zł.
NFOŚiGW informuje, że powstanie prototyp urządzenia do czyszczenia zestawów fotowoltaicznych. Urządzenie będzie składać się z dwóch modułów: elektrycznego, terenowego samochodu wyposażonego w zbiorniki wody (a także przemysłowe generatory pary, układy rurociągów i zaworów) oraz robota myjącego (wyposażonego w system napędu i sensorów, układ śledzenia paneli, układ gąsienic, kolektory z dyszami parowymi i odsysającymi oraz elektroniczny układ sterowania i prowadzenia).
- Biorąc pod uwagę bardzo dynamiczny rozwój rynku PV w Polsce i powstawanie coraz większych farm fotowoltaicznych, wdrożenie urządzenia oraz uruchomienie jego produkcji masowej może przynieść wiele korzyści. Na podstawie badań stwierdzono, że sprawność produkcji energii elektrycznej z paneli bez ich konserwacji i mycia, spada w ciągu roku o 10 proc. Oznacza to nie tylko straty energii, ale także i finansowe. Zakłada się, że przy użyciu technologii myjącej (np. dwukrotnie w ciągu roku), spadek wydajności będzie wynosił maksymalnie 5 proc. - czytamy w informacji prasowej.
Prototyp będzie pierwszym urządzeniem w Polsce, którego wydajność będzie przekraczała 1000 m2/h. Technologia mycia będzie polegać na użyciu silnego wąskiego strumienia pary wodnej.
Nie przewiduje się użycia detergentów. Robot myjący będzie automatycznie dostosowywał się do gabarytów paneli i płynnie się na nich poruszał dzięki gąsienicowemu/rolkowemu systemowi przemieszczania się. Zautomatyzowany system naprowadzania pozwoli na zwolnienie operatora z prowadzenia robota.
Innovation AG realizowało już wcześniej projekt finansowany przez NFOŚiGW w ramach programu Sokół. Prace zakończyły się pełnym sukcesem wdrożeniowym, a wyprodukowany pierwszy, w pełni elektryczny, samochód terenowy od ponad dwóch lat znakomicie sprawdza się w najtrudniejszych warunkach (jeżdżąc w kopalniach, po terenach leśnych oraz górskich). Na bazie dofinansowanego przez NFOŚiGW projektu tworzone są już kolejne pojazdy.