Alstom prezentuje innowacje na targach TRAKO 2021
- 22 września 2021 13:59
- : : autor: AMC

fot. Alstom
Alstom, największy producent w branży kolejowej w Polsce, podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021, prezentuje rozwiązania w zakresie mobilności, które stanowią podstawę niskoemisyjnego transportu przyszłości. W tym pierwszy na świecie pociąg wodorowy sprawdzony w ruchu komercyjnym – Coradia iLint, lokomotywę elektryczną Traxx DC3 oraz korzyści płynące z automatycznego prowadzenia pociągu - czytamy w informacji prasowej.
TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe spotkanie branży kolejowej w Polsce i jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej, podczas którego prezentowane są najnowocześniejsze rozwiązania w systemach transportowych i infrastrukturze kolejowej.
Stoisko Alstom na TRAKO 2021 zorganizowane jest wokół trzech tematów: nowy Alstom w Polsce, systemy sterowania ruchem kolejowym z symulatorem automatycznego prowadzenia pociągu, a na torach obok hali wystawienniczej TRAKO zostaną zaprezentowane Coradia iLint i Traxx DC3.
Spółka informuje, że tegoroczne Targi TRAKO to nie tylko europejskie święto kolei, ale przede wszystkim wyjątkowa okazja do osobistych spotkań.
- Chcemy przybliżyć naszym Klientom i Partnerom biznesowym kompleksową ofertę nowego Alstomu. Będzie to też unikalna szansa, by wsiąść do pierwszego na świecie pociągu wodorowego i nowoczesnej lokomotywy Traxx DC3. Alstom dysponuje wiedzą, środkami i zdolnościami produkcyjnymi, by realizować zamówienia na pociągi dużych prędkości, pociągi o napędzie wodorowym, tramwaje, pociągi metra czy systemy sterowania ruchem. Podczas targów chcemy pokazać, że większość rozwiązań dostępna jest na wyciągnięcie ręki – może zostać zaprojektowana i wyprodukowana właśnie w Polsce - mówi Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.
Alstom wprowadził na polskie tory pierwsze pociągi dużych prędkości Pendolino oraz wdrożył pierwszy w Polsce Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2.
- Obecnie 20 pociągów Pendolino każdego dnia przemierza 21 tys. km, docierając do 34 polskich miast. Natomiast 100 nowoczesnych lokomotyw Traxx użytkowanych jest przez przewoźników pasażerskich i towarowych w całej Polsce. Ponadto piętrowe pociągi Twindexx eksploatowane są przez Koleje Mazowieckie, a niskopodłogowe tramwaje Flexity usprawniają transport miejski w Krakowie, Gdańsku i Łodzi. Wagony wyprodukowane przez Alstom stanowią 25 proc. floty warszawskiego metra. Na większości głównych linii kolejowych w Polsce, a także na 1. oraz 2. linii Metra Warszawskiego oraz w 8 polskich miastach, użytkowane są systemy sterowania ruchem kolejowym zaprojektowane i wyprodukowane przez Alstom - mówi Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, Artur Fryczkowski.
Pierwszy na świecie i jedyny sprawdzony w komercyjnej eksploatacji pociąg wodorowy – Coradia iLint – jest cichy i w pełni bezemisyjny, emituje jedynie parę wodną i wodę. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie ekologiczną eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym, co oznacza, że Coradia iLint może jeździć według tego samego rozkładu jazdy, co pociągi spalinowe, z tą samą prędkością maksymalną 140 km/h oraz porównywalnymi osiągami w zakresie przyspieszania i hamowania. Pojemność pasażerska może osiągnąć 300 pasażerów, a zasięg pociągu wynosi 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Coradia iLint został sprawdzony w komercyjnym ruchu pasażerskim w Niemczech oraz przetestowany w Austrii i Holandii.
Lokomotywa Traxx DC3 z modułem dojazdowym, czyli funkcją Last Mile, to nowa generacja sprawdzonych lokomotyw Traxx stanowiących najnowocześniejszą platformę czteroosiowych lokomotyw w Europie. Jest ona przeznaczona do ruchu na wszystkich typach linii kolejowych zasilanych w systemie 3 kV DC. Lokomotywa Traxx DC3 ułatwia dostęp do niezelektryfikowanych obszarów, takich jak bocznice kolejowe i terminale, umożliwiając zastosowanie nowych koncepcji logistycznych. Zwiększona siła pociągowa wraz z zaawansowaną kontrolą przyczepności umożliwia większe obciążenie, niż w przypadku porównywalnych lokomotyw. Nowa generacja lokomotyw Traxx została zaprojektowana tak, aby ograniczać zużycie energii, zapewnić najwyższą wydajność trakcyjną oraz umożliwić inteligentne zarządzanie energią.
Lokomotywy Traxx są najbardziej rozpowszechnione w Europie, dopuszczone do użytku w 20 krajach i przemierzają rocznie ponad 300 milionów kilometrów. Sprawdzone w wielu różnych zastosowaniach, spełniają wysokie oczekiwania operatorów pod względem niezawodności, dostępności i łatwości utrzymania, jak również niskich kosztów operacyjnych.
Alstom w Polsce ma ponad 100 lat doświadczenia w zakresie systemów sterowania ruchem kolejowym. Wdrożył ponad 200 konwencjonalnych komputerowych systemów sterowania ruchem, ponad 100 systemów urządzeń pokładowych ETCS, 30 Lokalnych Centrów Sterowania, ponad 700 systemów blokady liniowej, ponad 1700 systemów sygnalizacji przejazdowej oraz systemy bezpieczeństwa i automatyki dla ruchu metra w Warszawie i Pradze. Alstom zaimplementował ERTMS Poziomu 2. na 9 polskich liniach (2 odcinki E30, E59, E65, E75, CMK, L227, L278, PKM).
Automatyka kolejowa jest od dziesięcioleci stosowana w zamkniętych systemach kolejowych, takich jak na przykład metro, systemy transportowe APM (Automatic People Movers) czy kolej jednoszynowa (Monorail). Obecnie zaczyna być wdrażana na głównych liniach kolejowych (kolej podmiejska, regionalna, międzymiastowa, przewozy towarowe) i jest uznawana za sposób na stworzenie niezawodnej, przystępnej cenowo i płynnej sieci kolejowej. Alstom, który wdrożył już ponad 70 autonomicznych pociągów metra i prowadzi kolejne testy na głównych liniach kolejowych, jest doskonale przygotowany, aby sprostać przyszłym wyzwaniom autonomicznej mobilności.
Pociągi autonomiczne zmienią sposób przemieszczania się ludzi i transportu towarów, zapewniając wysoką jakość podróżowania przy jednoczesnej dbałości o planetę i trosce o zachowanie neutralności klimatycznej. Alstom jest zaangażowany w europejską inicjatywę Zielony Ład oraz ma wkład w europejską Strategię na rzecz Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności. Pociągi Alstom będą autonomiczne do 2023 roku i zmienią oblicze transportu szynowego, dzięki czemu kolej stanie się jeszcze bardziej konkurencyjna.