Program wsparcia infrastruktury ładowania coraz bliżej
- 4 listopada 2021 09:25
- : : autor: AMC
Zielone światło Komisji Europejskiej dla programu wsparcia budowy punktów ładowania to bardzo ważny krok w kierunku jakościowego i ilościowego rozwoju rynku infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, w oparciu o stacje DC – ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Dofinansowanie ze środków NFOŚiGW może objąć ok. 14-15 tys. punktów.
PSEW przypomina, że 29 października Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję w zakresie notyfikacji pomocy publicznej, dzięki której NFOŚiGW może zaangażować środki finansowe na wsparcie budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru w Polsce. Rada Nadzorcza Funduszu, po decyzji KE, zatwierdziła program priorytetowy Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, który określa szczegółowe kryteria projektów podlegających dofinansowaniu. Do jego uruchomienia potrzebne jest jeszcze rozporządzanie Ministra Klimatu i Środowiska.
– Oznacza to, że start naborów mógłby nastąpić jeszcze w listopadzie br. Byłby to bardzo ważny krok w kierunku jakościowego i ilościowego rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, na który rynek elektromobilności czeka od ubiegłego roku, kiedy rozpoczęły się prace nad rozporządzeniem w sprawie warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych i tankowania wodoru – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Stowarzyszenie informuje, że katalog inwestycji, na których realizację będzie można uzyskać wsparcie, przewiduje utworzenie punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania oraz na budowę stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania. Ponadto, dotację będzie można uzyskać na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW lub przebudowę takiej stacji, skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW. Program przewiduje także możliwość udzielenia pomocy w formie dotacji na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji wodoru. Wsparcie będzie ograniczone do 50 proc.kwalifikowanych kosztów inwestycji.
– Jak wynika z raportu Polish EV Outlook 2021, Polska nadal posiada jeden z największych udziałów stacji DC w Europie (32 proc.), choć jest to związane głównie ze znikomą liczbą ładowarek prywatnych. Brak dofinansowania w programie ogólnodostępnych stacji AC i skupienie się na wsparciu szybkich ładowarek DC może jeszcze przez jakiś czas ten trend podtrzymać – ocenia Jan Wiśniewski, kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA i przypomina, że dotacje do prywatnych punktów ładowania AC przewidziano w ramach programu Mój Prąd.