Ruszają dopłaty do stacji ładowania
- 29 listopada 2021 12:07
- : : autor: AMC
W komunikacie czytamy, że równolegle do programu nakierowanego na rozbudowę sieci stacji ładowania NFOŚiGW ogłosił uruchomienie instrumentu Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jest on skierowany do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD).
Budżet programu wynosi 1 mld zł, a dotacje zostaną przeznaczone na budowę, rozbudowę i modernizację około 4 000 km linii elektroenergetycznych (napowietrznych i podziemnych) oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego.
- Wysokość dofinansowania wyniesie w tym przypadku do 60 proc. kosztów kwalifikowanych. Brak lub niewystarczająca moc odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej wciąż stanowi jedną z podstawowych barier opóźniających lub uniemożlwiających budowę stacji ładowania w wielu kluczowych lokalizacjach, w tym na niektórych Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach - czytamy w komunikacie.
Na podstawie prowadzonego przez PSPA i PZPM Licznika Elektromobilności pod koniec października 2021 r. w Polsce funkcjonowało 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania (3 337 punktów), z czego 31 proc. (536 stacji) stanowił szybkie ładowarki DC, zaś 69 proc. (1 176 stacji) urządzenia AC. Na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w Polsce przypadało ok. 5 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).
– Według prognoz ujętych w cyklicznym raporcie PSPA Polish EV Outlook 2021, do 2025 r. w Polsce powinno funkcjonować co najmniej 43 tys. punktów ogólnodostępnych. Bez wdrożenia dopłat i efektywnie działającego mechanizmu subsydiów, osiągnięcie tego wyniku nie będzie możliwe, m.in. z uwagi na bardzo wysokie koszty inwestycji. Ultraszybka ładowarka to koszt kilkuset tysięcy złotych, który przy obecnym wolumenie EV na drogach, po prostu się nie zwraca – mówi Maciej Mazur.