WydarzeniaOpinie
REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Pomogą piętnastu miastom w osiągnięciu neutralności klimatycznej

  • 10 marca 2022 08:13
  • : : autor: AMC
Reklama

Augustów, Ełk, Inowrocław, Jedlicze, Kamienna Góra, Kraków, Libiąż, Łódź, Poznań, Rumia, Rybnik, Rzeszów, Szczytna, Tychy i Warszawa – to 15 miast zakwalifikowanych do trzeciej edycji programu LeadAir – miasta neutralne dla klimatu, który organizuje think-tank Forum Energii. Uczestnicy wspólnie z ekspertami i ekspertkami będą pracować nad rozwiązaniami przybliżającymi miasta do osiągnięcia neutralności klimatycznej, dopasowane do specyfiki oraz indywidualnych potrzeb danego samorządu. Inauguracja programu - już 23 marca - czytamy w informacji prasowej.

Proces doradczy, czyli indywidualna współpraca samorządowców z ekspertkami i ekspertami, rozpocznie się w kwietniu i będzie miała długofalowy charakter – grono doradców m.in. w dziedzinach energii, finansów, technologii, efektywności energetycznej, prawa, transportu i zdrowia pozostanie do dyspozycji samorządów także po zakończeniu programu. Wynikiem współpracy będzie opracowanie kierunków zmian i strategii realizacji celu osiągnięcia neutralności klimatycznej w polskich miastach.

- Niezmiernie nas cieszy, że w programie wezmą udział małe samorządy, jak również przedstawiciele średnich oraz największych miast. Taka różnorodność oznacza, że pomocy w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej potrzebuje tak naprawdę każde miasto, niezależnie od jego wielkości. Z rozmów, które przeprowadziliśmy jasno wynika, że przedstawiciele i przedstawicielki polskich samorządów są zaangażowani i zdeterminowani do wdrażania zmian, które przełożą się na lepszą jakość życia i powietrza w kraju. Doceniamy także wysiłek i ambicje samorządów, które nie zakwalifikowały się do tegorocznej edycji programu LeadAir – mamy nadzieję na współpracę z nimi w innej formie – podkreśla Anita Cieślicka, Koordynatorka programu LeadAir w Forum Energii.

Podczas rozmów rekrutacyjnych do udziału w programie, samorządy wskazywały najpoważniejsze wyzwania, z którymi borykają się w dziedzinie ochrony powietrza oraz klimatu. To np. wymiana pieców - niepokojącym sygnałem jest fakt, że po podwyżkach cen energii i opału mieszkańcy są mniej chętni do wymiany źródeł ciepła, a liczba wniosków do rządowego programu Czyste Powietrze spadła w styczniu w porównaniu do ubiegłego roku o połowę.

Innym wyzwaniem jest ciepłownictwo i termomodernizacja budynków - miasta potrzebują wsparcia w opracowaniu strategii dla inwestycji w tych obszarach. Udział w programie LeadAir pomoże rozwiązać niektóre palące kwestie. Dodatkowo to okazja dla miast, aby dołączyć do grona liderów zmian na rzecz neutralności klimatycznej, bycie przykładem dla innych samorządów oraz ustanowienie standardów do naśladowania, a także pozyskani aprobaty mieszkańców dla podejmowanych działań.

 

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]