Polska waha się przed włączeniem transportu drogowego i budynków do ETS
- 17 marca 2022 12:12
- : : autor: AMC
Podczas rozmów z przedstawicielami administracji federalnej Niemiec wiceminister Guibourgé-Czetwertyński zwrócił uwagę, że mechanizm regulacji granicy emisji dwutlenku węgla (CBAM) jest jednym z kluczowych elementów pakietu Fit For 55, nie może jednak być rozpatrywany w oderwaniu od reformy systemu ETS i kwestii darmowych uprawnień.
- Polska od początku widziała i nadal postrzega CBAM jako bardzo ważny instrument podnoszenia ambicji redukcyjnych poza UE i widzimy potrzebę wprowadzenia tego mechanizmu – wyjaśniał.
- Należy jednak podkreślić, że CBAM może z jednej strony wyrównywać szanse dla przemysłu europejskiego, ale z drugiej wpływać na jego konkurencyjność. Dlatego ważne jest odpowiednie zaprojektowanie przepisów tak, aby mechanizm wspierał ambicje redukcyjne bez nadmiernego osłabiania konkurencyjności gospodarki europejskiej. W tym kontekście jedną z najbardziej drażliwych kwestii jest sam pomysł zastąpienia bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS przez CBAM i kwestia ta wymaga rozwiązania w ramach toczącej się dyskusji dotyczącej rewizji Dyrektywy EU ETS – dodał.
W trakcie rozmów poruszana była także kwestia planu uniezależnienia Europy od rosyjskich paliw kopalnych, poczynając od gazu, w świetle inwazji Rosji na Ukrainę.
- Komisja Europejska zaproponowała zarys planu uniezależnienia Europy od rosyjskich paliw kopalnych na długo przed 2030 r. Plan ten przedstawia również szereg środków, które mają zareagować na rosnące ceny energii w Europie i uzupełnić zapasy gazu na przyszłą zimę. Polska popiera także podjęcie zdecydowanych działań na rzecz odejścia przez państwa europejskie od importu węglowodorów z Rosji, w tym kontekście dotychczasowe propozycje Komisji wymagają pilnego uzupełnienia – zaznaczył wiceminister.