REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Więcej pieniędzy na edukację technologiczną dzieci

  • 7 czerwca 2022 08:37
  • : : autor: AMC
Reklama

Dzieci i nastolatki rozpoczynając karierę zawodową będą miały do wyboru zupełnie inny zestaw stanowisk i zawodów. Część zawodów zniknie, w ich miejsce pojawią się nowe, a w przypadku większości tych, które przetrwają sposób świadczenia pracy będzie inny. Pieniędzy na finansowanie programów związanych z nabywaniem kompetencji cyfrowych i dzieci, i dorosłych w najbliższych latach ma być od 5 do 7 razy rocznie więcej, niż w ubiegłych latach – zauważa Konfederacja Lewiatan.

- Zgodnie z badaniami rynek pracy i gospodarka w kolejnych latach ulegają coraz szybszym przemianom. Trendy związane z technologią, sztuczną inteligencją czy big data powinny gładko wchodzić do edukacji, by do tych zmian przygotowywać najmłodsze pokolenia. Ogromne znaczenie nadal będę miały kompetencje miękkie, takie jak kreatywne myślenie, komunikacja, umiejętność pracy w zespołach – często rozproszonych i bardzo zróżnicowanych. Inwestycje w edukację teraz będą procentować w przyszłości - czytamy w informacji nadesłanej przez Konfederację.

Zauważa, że potrzebę tę słusznie dostrzega Ministerstwo Edukacji i Nauki inwestując w takie programy jak Laboratoria Przyszłości czy Aktywna Tablica. Środków na finansowanie programów związanych z nabywaniem kompetencji cyfrowych i dzieci, i dorosłych w najbliższych latach ma być od 5 do 7 razy więcej średniorocznie, niż w ubiegłych latach. A to za sprawą środków unijnych na lata 2021-2027, które w 2022 r. mają wreszcie zacząć finansować projekty, a także Krajowego Planu Odbudowy, gdzie kwestia rozwoju kompetencji jest także wyraźnie wskazana wśród priorytetów. To ogromna szansa także na rozwój firm edtechowych w Polsce. Już teraz ta branża silnie rośnie zarówno w Polsce, jak i dzięki ekspansji zagranicznej. Wkrótce może być naszą wizytówką na arenie międzynarodowej.

Lewiatan zastanawia się, jak zmniejszać nierówności na rynku pracy, w szczególności w dostępie kobiet i mężczyzn do wysokiej jakości miejsc pracy w rozwijających się branżach. W 2020 r. kobiety stanowiły zaledwie 14 proc. pracowników w branży IT. Tymczasem już teraz brakuje nam 250-300 tys. specjalistów, a te potrzeby będą rosły.

– Bez rozbudzania zainteresowań i dostępu do wiedzy i kwalifikacji związanych z nowoczesnymi technologiami wśród dziewczynek i nastolatek zmniejszamy ich szansę na kariery zawodowe związane z tymi obszarami. Dlatego ważne jest, by tak samo jak chłopcom, proponować dziewczynkom zabawki i aktywności związane z technologią. Warto także weryfikować, czy są tak samo mocno zachęcane na udział w kółkach informatycznych, jak ich szkolni koledzy i czy kiedy odpalane są zajęcia z drukarką 3D, to czy ich rola jest podobna do chłopców, czy też „grzecznie” siedzą w ławce. Trzeba zachęcać nastolatki do studiów technicznych. Na wejście w ten świat nigdy nie jest za wcześnie (pamiętając oczywiście o higienie umysłowej najmłodszych i kontroli wpływu technologii na ich rozwój), ani za późno – komentuje Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej w Konfederacji Lewiatan.

Strona 1 z 2
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]