Stalexport chwali się wynikami
- 2 sierpnia 2022 12:10
- Opracowała: AMC
Przychody z poboru opłat w I półroczu 2022 r. wyniosły ok. 185,5 mln zł, co stanowi wzrost o 18,3 proc. w stosunku do porównawczego okresu ubiegłego roku.
W komunikacie czytamy też, że pomimo znacznego w stosunku do roku ubiegłego wzrostu przychodów Grupy Kapitałowej zysk netto Grupy utrzymał na poziomie bardzo zbliżonym do tego z roku ubiegłego. Powodem takiego stanu rzeczy jest znaczny wzrost kosztów działalności operacyjnej Grupy Stalexport Autostrady, które w I półroczu 2022 r. wyniosły 121,7 mln zł i były o 25,5 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, głównie z powodu wyższego kosztu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ok. 36,8 mln zł w bieżącym okresie, w porównaniu do ok. 1,1 mln zł w okresie ubiegłym).
- Wyższy koszt utworzenia ww. rezerw jest konsekwencją wzrostu cen na rynku budowlanym. Spółka dokonała aktualizacji kosztów prac związanych z wymianą nawierzchni, które jest zobligowana wykonać do końca okresu koncesji. Rezultatem tych działań było nie tylko zwiększenie kosztu utworzenia rezerw, ale także zasilenie rachunku rezerwowego na wymianę nawierzchni - informuje spółka.
Koncesjonariusz kontynuował działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Usługa videotollingu została udostępniona użytkownikom aplikacji mPay. Na obu placach poboru opłat, w Mysłowicach i w Balicach, uruchomione zostały dodatkowe bramki z przeznaczeniem wyłącznie dla płatności automatycznych. Obecnie dostępne są już po trzy linie obsługi automatycznych przejazdów z aplikacjami do videotollingu i elektronicznym poborem opłat A4Go i Telepass w każdym kierunku, w tym osobna dla pojazdów ciężarowych.
Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę Stalexport Autostrady w I półroczu 2022 r. wyniosła 30,8 mln zł i obejmowała przede wszystkim prace budowlane realizowane na zarządzanym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków. Wydatki te związane były głównie z odwodnieniem śląskiego odcinka autostrady. Pozostałe nakłady inwestycyjne Grupy dotyczą m.in. zakupu sprzętu niezbędnego do bieżącego utrzymania autostrady, a także odtworzenia wyposażenia biurowego i środków transportu.