We wrześniu powstawały 4 punkty ładowania dziennie, będzie więcej
- 15 listopada 2023 11:06
- Opracowała: AMC
We wrześniu w Polsce codziennie uruchamiano po 4 ogólnodostępne punkty „tankowania” pojazdów elektrycznych. Ciągle jednak na jedną ładowarkę przypada statystycznie za dużo aut – 8. Dla przykładu w Holandii mniej niż 4. Przepisy unijne, które zaczną obowiązywać już od kwietnia 2024 roku, wymuszą przyspieszenie budowy infrastruktury - czytamy w nadesłanej informacji prasowej.
W życie wejdzie wymóg dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych aut. Tylko 33 proc. stacji w Polsce to szybkie stacje typu DC, gdzie pojazd można podładować w kilkanaście minut. Najczęściej powstają przy autostradach, w budynkach problemem jest często brak wystarczającej mocy.
Liczba pojazdów elektrycznych w Europie szybko rośnie. Wg danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) i PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) ich udział wyniósł już 14,8 proc., wobec 14,1 proc. we wrześniu poprzedniego roku. Daje to 127 tys. sztuk zarejestrowanych w tym okresie e-pojazdów w UE. Po raz trzeci w tym roku samochody elektryczne wyprzedziły diesle. Zwiększa się także liczba aut na prąd w Polsce. We wrześniu liczba całkowicie elektrycznych (wszystkich osobowych i użytkowych, nie tylko niedawno zarejestrowanych) po raz pierwszy przekroczyła u nas 50 tys. sztuk.
Za wzrostem liczby rejestracji pojazdów elektrycznych nie nadąża w Polsce niestety infrastruktura do ładowania. We wrześniu dziennie powstawały średnio 4 punkty, ale to i tak za mało. Na koniec września w Polsce było 3068 stacji ładowania (6159 punktów) przypadających na 50 tys. samochodów osobowych całkowicie elektrycznych (dane Licznik Elektromobilności – PZPM, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych - PSPA).
- To zdecydowanie za mało. W Polsce na jedną ogólnodostępną stację przypada średnio nieco ponad 8 samochodów. Dla przykładu w Holandii to około 4, a w Niemczech stacji ładowania jest prawie 30 razy więcej niż w Polsce. Zainteresowanie montażem stacji - niezależnych, jak i wraz z systemem zarządzania i zabezpieczeniem p. poż. jest u nas ogromne. Zarówno ze strony firm, jak i obiektów handlowych, użyteczności publicznych czy wspólnot mieszkaniowych. W dalszym ciągu jednak liczba ogólnodostępnych instalacji ładowania jest niewystarczająca. Impulsem, który może przyspieszyć te inwestycje, są nowe przepisy. Zaczną obowiązywać już wiosną 2024 roku - mówi Grzegorz Pióro, Technical Development Manager w SPIE Building Solutions.