W Europie najpopularniejsze są hybrydy – mają ponad 35 procent rynku
- 28 kwietnia 2025 08:19
- Opracował: RW

fot. ACEA
W pierwszym kwartale tego roku rejestracje nowych samochodów w UE spadły o 1,9% w porównaniu z tym samy okresem 2024. Jednak dane z marca 2025 r. wskazują na niewielki spadek o 0,2% rok do roku, a globalny kontekst gospodarczy pozostaje szczególnie trudny i nieprzewidywalny dla producentów samochodów.
Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) udział w rynku samochodów elektrycznych BEV wyniósł 15,2% w pierwszym kwartale (Q1 2025), co nadal jest dalekie od oczekiwanego poziomu. Modele hybrydowo-elektryczne nadal cieszą się coraz większą popularnością, utrzymując swoją pozycję najpopularniejszego typu napędu wśród kupujących.
Nowe rejestracje samochodów w UE według źródła zasilania
Na koniec marca 2025 r. pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) stanowiły 15,2% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego wynoszącego 12% w pierwszym kwartale 2024 r. Pojazdy hybrydowo-elektryczne (HEV) odnotowały gwałtownie wzrosły, zdobywając 35,5% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów benzynowych i diesli spadł do 38,3%, w porównaniu z 48,3% w tym samym okresie w 2024 r.
Samochody elektryczne
W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych BEV wzrosła o 23,9%, do 412 997 sztuk, co stanowi 15,2% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, na które przypada 63% wszystkich rejestracji elektryków odnotowały solidne wzrosty: Niemcy (+38,9%), Belgia (+29,9%) i Holandia (+7,9%). Kontrastuje to z Francją, która odnotowała spadek o 6,6%.
Dane z pierwszego kwartału 2025 r. wykazały również, że liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV) w UE wzrosła o 20,7%, co wynikało ze znacznego wzrostu na czterech największych rynkach: Francji (+47,5%), Hiszpanii (+36,6%), Włoszech (+15,3%) i Niemczech (+10,5%). Doprowadziło to do 964 108 zarejestrowanych jednostek w pierwszym kwartale 2025 r., co stanowi 35,5% udziału w rynku UE.
Rejestracje PHEV
Rejestracje samochodów elektrycznych typu plug-in-hybrid wzrosły o 1,1% w pierwszym kwartale 2025 r., osiągając łącznie 207 048 jednostek. Było to spowodowane głównie znacznym wzrostem wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+41,8%) i Hiszpania (+30,7%). W rezultacie samochody elektryczne typu plug-in-hybrid stanowią 7,6% całkowitej liczby rejestracji samochodów w UE, w porównaniu z 7,4% w pierwszym kwartale 2024 r.
Jeśli chodzi o sam marzec to rok do roku wykazał wzrost o 17,1% dla samochodów elektrycznych BEV i 23,9% dla samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV), podczas gdy samochody hybrydowo-elektryczne typu plug-in-hybrid odnotowały wzrost o 12,4%.
Samochody benzynowe i diesle
Do końca pierwszego kwartału 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych odnotowały znaczny spadek o 20,6%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Francja odnotowała największy spadek, rejestracje spadły o 34,1%, a następnie Niemcy (-26,6%), Włochy (-15,8%) i Hiszpania (-9,5%).
Przy 779 817 nowych zarejestrowanych samochodach udział w rynku benzyny spadł do 28,7%, w porównaniu z 35,5% w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie rynek samochodów z silnikiem diesla spadł o 27,1%, co dało 9,5% udziału w rynku w pierwszym kwartale 2025 r. Podsumowując, na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki. Ponadto w samym marcu 2025 r. rok do roku odnotowano spadek o 20,7% dla benzyny i 25,5% dla oleju napędowego.