Od początku roku udział w europejskim rynku samochodów elektrycznych (BEV) wyniósł 15,4%
- 27 czerwca 2025 10:28
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. Jacek Balcer
Jak wynika z wyliczeń ACEA (Europejskie Stowarzyszenie producentów Pojazdów) od początku roku do końca maja (YTD) rejestracje nowych samochodów w UE spadły o 0,6% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Niemniej jednak rejestracje rok do roku (YOY) w maju wzrosły o 1,6% w porównaniu z tym samym miesiącem w roku ubiegłym.
Udział w rynku samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorem (BEV) w maju 2025 r. YTD wyniósł 15,4%, co nadal jest dalekie od oczekiwanego poziomu. Modele hybrydowo-elektryczne (HEV) cieszą się coraz większą popularnością, utrzymując swoją pozycję najpopularniejszego typu zasilania wśród kupujących.
Nowe rejestracje samochodów w UE według źródła zasilania
Do maja 2025 r. samochody elektryczne zasilane akumulatorem stanowiły 15,4% całkowitego udziału w rynku UE, co stanowi wzrost w stosunku do niskiego poziomu bazowego wynoszącego 12,1% w maju 2024 r. YTD. Rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych nadal rosną, zdobywając 35,1% rynku, pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów benzynowych i tych z silnikiem wysokoprężnym spadł do 38,1%, w porównaniu z 48,5% w tym samym okresie w 2024 r.
Samochody elektryczne (BEV) na plus
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie osiągnęła 701 089 sztuk, co stanowi 15,4% całkowitego udziału w rynku UE. Wzrosty odnotowano na trzech z czterech największych rynków w UE, na które przypada 62% wszystkich rejestracji elektryków: w Niemczech (+43,2%), Belgii (+26,7%) i Holandii (+6,7%). Kontrastuje to z Francją, która odnotowała spadek o 7,1%.
Hybrydy (HEV) do góry
Dane z maja 2025 r. YTD również wykazały, że liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych na baterie w UE wzrosła do 1 601 090 sztuk, co wynika ze wzrostu na czterech największych rynkach: we Francji (+38,3%), Hiszpanii (+34,9%), Włoszech (+13,8%) i Niemczech (+12,1%). Modele hybrydowe na baterie stanowią obecnie 35,1% całkowitego udziału w rynku UE.
PHEV z mocnym progresem
Rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in (PHEV) w maju 2025 r. YTD osiągnęły 375 182 sztuk. Było to spowodowane wzrostem wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+52,8%) i Hiszpania (+66,6%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in stanowią obecnie 8,2% całkowitej liczby rejestracji samochodów w UE, w porównaniu z 7,1% w maju 2024 r. YTD.
Elektryki w trzech obszarach
Co więcej, porównanie wyników rok do roku w maju 2025 r. wykazało wzrost o 25% dla samochodów elektrycznych zasilanych bateryjnie (BEV) i 16% dla samochodów hybrydowych elektrycznych (HEV). Natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) odnotowały trzeci z rzędu miesiąc silnego wzrostu ze wzrostem o 46,9%.
Samochody benzynowe i diesle notują spadki
Do końca maja 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych spadły o 20,2%, przy czym spadki odnotowały wszystkie główne rynki. Francja odnotowała największy spadek, gdzie rejestracje spadły o 34,3%, a następnie Niemcy (-26,1%), Włochy (-15,4%) i Hiszpania (-13,3%).
Przy 1 305 525 nowych samochodach zarejestrowanych do tej pory od początku roku udział w rynku dla samochodów benzynowych spadł do 28,6%, w porównaniu z 35,6%. Podobnie rynek samochodów z silnikiem diesla spadł o 26,6%, co dało 9,5% udział tych pojazdów w maju 2025 r. YTD. Ponadto, porównanie YOY z maja 2025 r. wykazała spadek o 18,6% dla samochodów benzynowych i 27,6% dla samochodów z silnikiem diesla.