UE chce zwiększyć wykorzystanie biokomponentów i paliw odnawialnych w transporcie
- 16 lipca 2025 09:22

fot. Rafał Wąsowicz
Do 2030 r. udział tzw. zaawansowanych biokomponentów oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w sektorze transportu ma zwiększyć - przewiduje projekt nowelizacji realizującej dyrektywę UE, którego założenia opublikowano we wtorek w wykazie prac rządu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii, zaznaczyło w założeniach, że stanowi on częściową implementację do polskiego porządku prawnego przepisów unijnej dyrektywy RED III, która zwiększa obowiązkowe wykorzystanie OZE w transporcie z 14 do 29 proc. do roku 2030.
Proponowane zmiany przewidują określenie poziomu Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) w 2030 r. oraz tzw. ścieżki dojścia. Oznacza to stopniowe zwiększanie udziału zaawansowanych biokomponentów oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, w tym paliw produkowanych w procesie recyklingu, w nośnikach energii wykorzystywanej w transporcie.
Doprecyzowane ma być również zaliczenie do NCW innych paliw odnawialnych stosowanych jako produkt pośredni, biometanu wprowadzanego do krajowej infrastruktury gazowej, a także odnawialnej energii elektrycznej.