REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Unia potrzebuje dużego zastrzyku gotówki na statki i porty dla morskich wiatraków

  • 5 sierpnia 2025 17:07
  • Opracowała: JK
Reklama

Stowarzyszenie branżowe WindEurope szacuje, że Europa musi zainwestować dodatkowe ponad 6 miliardów euro w porty i statki służące do budowy morskiej energetyki wiatrowej, jeśli ma osiągnąć swoje cele w zakresie jej budowy na rok 2030 i później.
 
UE planuje zwiększyć moc w morskich elektrowniach wiatrowych z obecnych 36,6 GW do 84 GW do końca dekady, co będzie wymagać instalacji co najmniej 10 GW rocznie.
 
Po 2030 r. ilość dodawanych co roku nowych mocy będzie musiała wzrosnąć do 15 GW. WindEurope ostrzega, że chociaż Europa jest obecnie w stanie instalować i serwisować około 10 GW rocznie, utrzymanie i zwiększanie tego poziomu będzie wymagało poważnej modernizacji infrastruktury morskiej.
 
Potrzeba 6,4 mld euro, żeby do 2030 roku wypełnić unijny cel  
 
Stowarzyszenie podało, że w ciągu ostatnich trzech lat w obiekty portowe i statki wspierające budowę i obsługę morskiej energetyki wiatrowej zainwestowano 6,7 miliarda euro, w tym 4,4 miliarda euro w porty i 2,3 miliarda euro w nowe jednostki. Jednocześnie według niego potrzebne są dodatkowe 6,4 miliarda euro, aby zabezpieczyć przepustowość łańcucha dostaw niezbędną do osiągnięcia celów na rok 2030 i przygotować się na późniejszą rozbudowę offshore’u.
 
Według WindEurope kluczowa jest rola portów, bo cały sprzęt i infrastruktura do budowy farm przechodzi przez nabrzeża, które służą również jako węzły operacyjne i konserwacyjne, obsługują lokalne łańcuchy dostaw i zapewniają przestrzeń do przechowywania i montażu dużych komponentów.
 
WindEurope uważa, że strategia Komisji Europejskiej w kwestii rozwoju portów powinna się skupiać na trzech kluczowych działaniach: mobilizacji dodatkowego finansowania za pośrednictwem takich instrumentów, jak program „Łącząc Europę” i Europejskiego Banku Inwestycyjnego; skróceniu obecnych terminów modernizacji infrastruktury offshorowej do 10 lat; oraz ustanowieniu na poziomie UE mapowania przepustowości portów i potrzeb morskiej energetyki wiatrowej, aby zapewnić zrównoważony rozwój we wszystkich regionach.
 
Europa musi zainwestować w specjalne statki do instalacji większych turbin
 
Ponadto unijna strategia przemysłu morskiego powinna priorytetowo traktować inwestycje w nowe jednostki morskie, służące do instalacji turbin nowej generacji o mocy ponad 15 MW, a także modernizację istniejącej floty.
 
WindEurope wezwała także do wsparcia dekarbonizacji transportu morskiego wspierającego offshore, który odpowiada za do 20% emisji w cyklu życia morskiej energetyki wiatrowej. Strategia powinna wspierać zwiększanie skali stosowania czystych paliw, takich jak amoniak i wodór, a także energii elektrycznej. Trzeba też finansować modernizację statków i budować jednostki zeroemisyjne. Dostosowanie strategii rozwoju portów UE do strategii przemysłu morskiego UE będzie miało kluczowe znaczenie dla wzmocnienia łańcucha dostaw, zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i utrzymania przewagi konkurencyjnej Europy w zakresie morskiej energetyki wiatrowej.
 
 

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]