Polskie e-busy podbijają Niemcy. Lipsk zamawia 40 elektrycznych Solarisów
- 3 września 2025 08:25
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. Solaris
Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechwa zdobywa kolejne kontrakty za Odrą. Po rekordowym zamówieniu z Berlina, teraz także Lipsk stawia na przegubowe autobusy Urbino 18 electric. To dowód, że niemieckie miasta coraz chętniej inwestują w zeroemisyjne pojazdy z Wielkopolski.
Kolejne zamówienie na rynku niemieckim
Solaris Bus & Coach podpisał kontrakt na dostawę 40 przegubowych autobusów elektrycznych dla Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH. Pierwsze pojazdy trafią do Lipska w drugiej połowie 2026 roku. Kolejna umowa potwierdza, że nasi zachodni sąsiedzi wysoko cenią autobusy z podpoznańskiego Bolechowa. Szczególnie wyróżnia się Berlin – tuż przed wakacjami berliński operator BVG zamówił aż 270 Solarisów Urbino 18 electric, rozszerzając wcześniejsze zamówienie z grudnia 2023 roku (50 sztuk). Ramowa umowa przewiduje możliwość zwiększenia floty nawet do 700 elektrycznych przegubowców w ciągu 8 lat.
Solarisy na ulicach niemieckich miast
Autobusy Solarisa są dziś stałym elementem krajobrazu komunikacyjnego w wielu niemieckich miastach. Pojazdy elektryczne i wodorowe kursują m.in. w Berlinie, Lipsku, Hamburgu, Frankfurcie nad Menem, Dortmundzie, Kassel, Bonn, Freiburgu czy Braunschweigu, a także w Kolonii, Wuppertalu, Aschaffenburgu i Weimarze. Pierwsze w Niemczech Urbino 9 LE electric trafiły do Erlangen, a kolejne dostawy realizowane są w miastach średniej wielkości, takich jak Hofolding czy Groß-Zimmern. W wielu ośrodkach Solaris dostarcza zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe, a w planach są dalsze kontrakty m.in. w Duisburgu, Kerpen i Güstrow.
Nowoczesne autobusy dla Lipska
Wracając do najświeższej umowy: operator transportu publicznego w Lipsku zamówił 40 Solarisów Urbino 18 electric z napędem modułowym. To nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, które powiększą flotę jednego z najszybciej rozwijających się miast Niemiec. Każdy autobus pomieści do 120 pasażerów, a dwa egzemplarze zostaną przeznaczone do nauki jazdy. Pierwsze 15 pojazdów zostanie dostarczonych w II połowie 2026 roku, a pozostałe 25 – w połowie 2027 roku.
Technologia i bezpieczeństwo
Każdy z Urbino 18 electric dla Lipska otrzyma baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 570 kWh. Pojazdy będą mogły być ładowane zarówno w zajezdni poprzez plug-in, jak i za pomocą pantografu. Dodatkowo znajdą się w nich systemy zarządzania flotą eSConnect z funkcją zdalnego uruchamiania prekondycjonowania podczas ładowania.
Kontrakt obejmuje także montaż zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i komfortu. Autobusy zostaną wyposażone w asystenta prędkości, monitoring obszaru przed pojazdem i po jego prawej stronie oraz system wykrywający zmęczenie kierowcy. Dodatkowo zastosowany będzie automatyczny system liczenia pasażerów z czujnikami przy wszystkich wejściach.
Niemcy stawiają na Solarisa
Niemcy to od lat jeden z kluczowych rynków dla Solarisa. Po tamtejszych drogach kursuje już ponad 4,5 tys. pojazdów marki, w tym ponad 800 bezemisyjnych – bateryjnych, wodorowych i trolejbusów. Do samej floty LVB producent dostarczył już ponad 200 autobusów, a dzięki najnowszemu zamówieniu na ulice Lipska wyjadą pierwsze w pełni elektryczne Solarisy.