REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Chińskie auta elektryczne w Polsce – dostępność części rośnie szybciej niż sprzedaż

  • 3 września 2025 12:36
  • Opracował: RW
Reklama

Chińskie samochody podbijają polski rynek. W 2024 roku zarejestrowano ich ponad 11 tysięcy, a tylko w styczniu 2025 przybyło kolejne 2 tysiące. Wraz z boomem pojawia się pytanie: co z częściami zamiennymi? Eksperci uspokajają – rynek już reaguje, a dostępność będzie rosła razem z liczbą aut.

Chińskie marki przestają być egzotyką

Jeszcze niedawno MG, Omoda czy BYD brzmiały dla kierowców jak ciekawostka z targów motoryzacyjnych. Dziś auta tych marek – zarówno elektryczne, jak i spalinowe – stają się coraz powszechniejsze, również na rynku wtórnym. Wraz z rosnącą liczbą pojazdów rośnie też popyt na części zamienne. Polska to siódmy eksporter części samochodowych na świecie. Hurtownie i warsztaty elastycznie reagują na nowe potrzeby. Już teraz niezależni dystrybutorzy wprowadzają do oferty elementy do chińskich modeli. Oczywiście, w przypadku niszowych aut czasem trzeba będzie poczekać na dostawę, ale to norma – nawet w przypadku renomowanych marek premium.

Elektryki prostsze w obsłudze

Najwięcej emocji budzą baterie i elektronika, ale – jak podkreślają eksperci – elektryki są konstrukcyjnie prostsze niż auta spalinowe, więc potencjalnych usterek mechanicznych jest mniej. A jeśli chodzi o akumulatory? To właśnie Chiny są światowym liderem ich produkcji, co paradoksalnie zwiększa szanse na szeroką dostępność. Na razie większość kierowców chińskich aut serwisuje je w ASO, korzystając z długich – nawet 7- czy 10-letnich – gwarancji. Prawdziwy boom na niezależnym rynku części zacznie się dopiero wtedy, gdy pierwsze roczniki wyjdą spod parasola ochronnego. Dystrybutorzy i warsztaty już się na to przygotowują.

„Części będą” – uspokaja branża

– Chińskie marki nie są już tylko ciekawostką – stają się częścią rynku, a rynek sam znajdzie sposób, by zapewnić im zaplecze. Dziś to dopiero początek, ale kierunek jest jasny: części będą, a dostępność będzie rosnąć razem z liczbą aut – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]