Polska lokomotywa wodorowa z szansą na seryjną produkcję
- 4 września 2025 09:45
- Opracował: RW

fot. nfośigw
Polska ma szansę odegrać ważną rolę w rozwoju transportu wodorowego w Europie. Podczas uroczystego przejazdu lokomotywą wodorową na trasie Jelenia Góra – Karpacz podpisano umowę pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) a spółką PESA Bydgoszcz S.A. Projekt otrzyma ponad 53 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Ma ruszyć seryjna produkcja 24 nowych lokomotyw!
Umowa podpisana podczas historycznego przejazdu
Ze strony NFOŚiGW dokument podpisała prezes Dorota Zawadzka-Stępniak, a ze strony PESA – prezes Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Robert Tafiłowski. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 163 mln zł. Projekt realizowany będzie w ramach programu priorytetowego Wodoryzacja Gospodarki.
Od prototypu do zwiększenia produkcji
PESA w latach 2019–2023 zbudowała i homologowała pierwszy polski prototyp lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym. Był to jednocześnie pierwszy taki pojazd certyfikowany w Europie. Teraz spółka planuje zwiększenie mocy produkcyjnych, aby przygotować się do wdrożenia tej technologii na większą skalę. W Bydgoszczy powstaną nowe hale montażowe i magazynowe o łącznej powierzchni ponad 15 tys. m², a także wdrożone zostaną nowoczesne systemy logistyczne. Planowane jest również utworzenie 24 nowych miejsc pracy.
Zielona kolej w praktyce
Nowe lokomotywy wodorowe będą napędzane zielonym lub niskoemisyjnym wodorem. Pojazdy mają znaleźć zastosowanie zwłaszcza w portach, terminalach przeładunkowych i w manewrach kolejowych, gdzie redukcja emisji i hałasu ma kluczowe znaczenie. PESA planuje wyprodukować i sprzedać 25 lokomotyw, których eksploatacja pozwoli ograniczyć emisję CO₂ o ponad 7600 ton.
Polska lokomotywa wodorowa jest pierwszym certyfikowanym prototypem w Europie, a teraz PESA stawia na rozwój zaplecza produkcyjnego. Choć nie jest przesądzone, że będzie to pierwsza seryjna produkcja tego typu w Europie, Bydgoszcz ma realną szansę stać się jednym z pionierskich ośrodków wdrażania wodoru w transporcie kolejowym.