„Mój Rower Elektryczny” - NFOŚiGW kasuje projekt promujący zdrowy trybu życia
- 17 września 2025 09:30
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. pixabay
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował o zakończeniu prac nad projektem „Mój Rower Elektryczny”. Po analizie uwag z konsultacji społecznych zapadła decyzja, że nabór wniosków nie zostanie uruchomiony. Być może nie wzięto pod uwagę doświadczeń Gdyni, gdzie lokalny program dopłat działa z powodzeniem już od 2022 roku.
NFOŚiGW: decyzja o zamknięciu projektu
NFOŚiGW ogłosił, że po kilku fazach konsultacji i szczegółowej analizie, projekt „Mój Rower Elektryczny” zostaje definitywnie zamknięty. Program miał na celu wsparcie zakupu rowerów elektrycznych oraz elektrycznych wózków rowerowych, promując zdrowy tryb życia, ograniczenie emisji i wdrażanie dobrych praktyk transportowych.
Fundusz podkreślił, "że w konsultacjach pojawiło się wiele uwag, które pozwoliły dokładnie ocenić szanse powodzenia programu. Analizy wykazały, że realizacja w planowanym kształcie nie przyniosłaby oczekiwanych efektów. W efekcie nabór wniosków nie zostanie uruchomiony".
Co dalej z elektromobilnością?
Choć projekt nie zostanie wdrożony, NFOŚiGW zapewnia, że nadal będzie wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. Fundusz deklaruje poszukiwanie nowych działań ograniczających zużycie paliw w transporcie, a także inicjatyw odpowiadających na potrzeby mieszkańców.
Gdynia — dofinansowanie rowerów elektrycznych na poziomie lokalnym
Tymczasem miasto Gdynia kontynuuje własny program wsparcia zakupów rowerów elektrycznych dla mieszkańców. W 2025 roku ponad 120 gdynian skorzysta z miejskiego dofinansowania na zakup e-rowerów. Cała pula przeznaczona przez miasto to 300 tysięcy złotych. Maksymalna kwota dotacji wynosi 2 500 zł na osobę, co pokrywa do 50% ceny zakupu.
Program funkcjonuje od 2022 roku, a uczestnicy zobowiązani są m.in. do minimum 3-letniego okresu użytkowania roweru oraz udziału w badaniach ewaluacyjnych, które pozwalają ocenić wpływ programu na nawyki komunikacyjne gdynian.
Węgry – dopłaty do e-rowerów z dużym sukcesem
Z kolei na Węgrzech już w 2020 roku ruszył program dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych. Dotacje pokrywały do 50% ceny zakupu, w wysokości od 90 000 do 150 000 forintów. Przeznaczony na ten cel miliard forintów pozwolił na zakup ponad 7 000 e-rowerów. W kolejnych edycjach program cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem – tylko w 2022 roku w ramach jednej rundy dofinansowano zakup aż 14 000 rowerów elektrycznych.
Zachodnia Europa – stabilne wsparcie dla rowerzystów
Podobne mechanizmy funkcjonują w wielu państwach Europy Zachodniej. We Francji, Niemczech czy Austrii dostępne są ogólnokrajowe i regionalne programy dopłat, zazwyczaj pokrywające 25–50% kosztów zakupu roweru elektrycznego. Szczególnie wspierane są rowery cargo, które ułatwiają transport w miastach i ograniczają potrzebę korzystania z samochodu. Dzięki takim inicjatywom e-rowery stają się coraz ważniejszym elementem polityki transportowej i klimatycznej w Europie.