Przedsiębiorcy zgłaszają zastrzeżenia – nie chcą dotacji do elektrycznych ciężarówek
- 7 października 2025 07:48
- autor: Jarosław Adamski

fot. Rafał Wąsowicz
Program „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”, uruchomiony w maju 2025 r., nie spotkał się z oczekiwanym zainteresowaniem wśród firm transportowych. Do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ciągu pierwszych czterech miesięcy wpłynęło tylko kilkanaście wniosków.
Skala problemu
Do 18 września 2025 r. złożono 14 wniosków dotyczących zakupu e-ciężarówek – w tym dwa wnioski okazały się być poza zakresem programu. Wartość wnioskowanych dotacji to mniej więcej 4,38 mln zł. Dodatkowo istnieje grupa 238 wniosków w statusie roboczym, które jeszcze nie zostały oficjalnie złożone. To bardzo niski wynik w porównaniu do skali branży – w Polsce działa około 127 tys. firm transportowych.
Co odstrasza przedsiębiorców?
Główne bariery, jakie wskazują przewoźnicy, to:
- konieczność poniesienia całych kosztów zakupu pojazdu lub wpłaty w leasingu z własnych środków – dotacja nie jest wypłacana z góry, lecz dopiero po przejściu procedur i oczekiwaniu na refundację;
- oczekiwanie na zwrot środków trwa średnio około 4 miesięcy, często dłużej;
- długi czas oczekiwania na zapłatę od kontrahentów – to pogarsza płynność finansową firm, które nie mogą sobie pozwolić na zamrożone środki przez wiele miesięcy.
Reakcje branży
Przedsiębiorcy mówią, że mechanizm wsparcia nie odpowiada realnym potrzebom sektora. W środowisku transportowym pojawiają się postulaty uproszczenia procedur dotacyjnych i przyspieszenia wypłat. Chodzi także o możliwości uzyskania zaliczki lub częściowej przedpłaty zamiast pełnej refundacji po zakończeniu inwestycji.
Działania równoległe
By ułatwić przejście na transport zeroemisyjny, uruchomiono też programy wspierające infrastrukturę - program „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy” – operatorzy systemu dystrybucyjnego mogą otrzymać do 100% kosztów kwalifikowanych na budowę lub rozbudowę punktów ładowania dla ciężkiego transportu. Program „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego” zakończył nabór – obejmował budowę 550 stacji ładowania e-ciężarówek wzdłuż sieci TEN-T lub w centrach logistycznych.