Niemcy do elektryków dopłacą miliardy euro. Znów
- 21 października 2025 11:13
- autor: Jarosław Adamski

fot. rafał wąsowicz
Rząd Niemiec planuje wielomiliardowe wsparcie dla elektromobilności. Nowy program dopłat o wartości 3 miliardów euro ma ruszyć z początkiem 2026 roku i potrwać do końca 2029 roku. Głównym celem jest zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych dla mniej zamożnych gospodarstw domowych oraz przyspieszenie transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnego.
Nowy system zastąpi wcześniejsze dopłaty, które wygasły w 2023 roku. Rząd Freidricha Merza chce, by wsparcie trafiało głównie do osób o niższych i średnich dochodach, a nie jak dotąd do zamożniejszych kupujących. Dopłaty będą dotyczyły tylko aut w pełni elektrycznych (BEV), wykluczając hybrydy plug-in.
Kto i na jakich zasadach otrzyma wsparcie?
Z dopłat będą mogli skorzystać nabywcy, których roczny dochód brutto nie przekracza 45 tysięcy euro. W zależności od sytuacji finansowej i rodzaju pojazdu dopłata wyniesie od 4 do 6 tysięcy euro. Dofinansowanie obejmie auta o wartości netto do 45 tysięcy euro, co oznacza, że ma objąć przede wszystkim segment małych i średnich samochodów elektrycznych, takich jak Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech czy Opel Corsa-e.
Dodatkowo, kupujący samochody elektryczne będą nadal zwolnieni z podatku od pojazdów aż do końca 2035 roku. Program zakłada również wsparcie dla rozwoju infrastruktury ładowania, szczególnie na terenach wiejskich i w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do punktów ładowania jest nadal ograniczony.
Elektromobilność po niemiecku
Minister gospodarki Robert Habeck zapowiedział, że celem rządu jest osiągnięcie 15 milionów zarejestrowanych samochodów elektrycznych do 2030 roku. Obecnie w Niemczech jeździ około 2 milionów takich pojazdów, więc tempo zmian musi wyraźnie przyspieszyć. Nowy system dopłat ma być jednym z kluczowych narzędzi w realizacji tego planu. Rząd liczy, że dzięki wsparciu zwiększy się także popyt na auta produkowane w Niemczech i Europie. Berlin chce w ten sposób wzmocnić lokalny przemysł motoryzacyjny, który mierzy się z silną konkurencją z Chin.