REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Do 2030 roku jazda autonomiczna może stać się standardem – wynika z raportu KPMG

  • 22 października 2025 11:57
  • Opracowała: RED
Reklama

87 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej uważa, że do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem – wynika z najnowszego raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey”. Autorzy opracowania podkreślają, że transformacja sektora motoryzacyjnego obejmuje nie tylko elektryfikację, ale także cyfryzację i zmiany w modelach własności pojazdów.

Autonomiczne pojazdy zrewolucjonizują rynek

Według raportu, wartość globalnego rynku samochodów autonomicznych może sięgnąć 122 mld dolarów w 2030 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 23 proc. w latach 2025–2030.
Równocześnie rośnie znaczenie usług cyfrowych i subskrypcyjnych – 78 proc. badanych menedżerów uważa, że będą one stopniowo wypierać tradycyjny model posiadania samochodu.

Zdaniem ekspertów KPMG, przewaga konkurencyjna w branży motoryzacyjnej coraz rzadziej zależy od skali produkcji, a coraz częściej od zdolności do integracji technologii i tworzenia partnerstw międzysektorowych, zwłaszcza z sektorem IT.

„Coraz wyraźniej widać, że o przewadze konkurencyjnej nie decyduje już sama skala produkcji czy koszt wytwarzania, lecz zdolność do integracji technologii, tworzenia partnerstw i szybkiego dostosowania modeli operacyjnych do zróżnicowanych regulacji i oczekiwań rynkowych” – podkreśla Przemysław Szywacz z KPMG.

Polska może stać się hubem elektromobilności

Ekspert zwraca uwagę, że Polska ma potencjał, by stać się ważnym centrum rozwoju elektromobilności i produkcji komponentów nowej generacji. Warunkiem jest jednak szybka adaptacja do globalnych trendów oraz efektywne wykorzystanie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy i nowej perspektywy unijnej. Szywacz wskazuje również na rosnące wyzwania – m.in. koszty pracy, energii i jej emisyjność, które coraz częściej wpływają na decyzje inwestycyjne koncernów motoryzacyjnych. Dodatkowym czynnikiem ryzyka pozostaje sytuacja geopolityczna i napięcia handlowe.

Branża stawia na współpracę

Według raportu, 91 proc. ankietowanych przedstawicieli branży uważa, że do 2030 roku sektor motoryzacyjny będzie znacznie bardziej zależny od współpracy z innymi sektorami, zwłaszcza w obszarach technologii akumulatorowych, infrastruktury chmurowej i sztucznej inteligencji. Aż 77 proc. firm wskazuje, że alianse i partnerstwa będą kluczowe dla dalszego rozwoju biznesu.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]