Trzy nowe giganty na Pomorzu. PERN wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski
- 29 października 2025 10:01
fot. gov.pl
W Bazie Paliw nr 21 spółki PERN S.A. zakończono budowę trzech nowych zbiorników paliwowych o łącznej pojemności 150 tys. m³. To jedna z największych inwestycji w infrastrukturę magazynowania paliw w Polsce, warta blisko 150 mln zł. Dzięki niej całkowita pojemność bazy w Dębogórzu przekroczyła pół miliona metrów sześciennych, czyniąc ją największym tego typu obiektem w kraju.
— W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej zwiększanie krajowych możliwości magazynowych to jeden z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski — podkreślił Wojciech Wrochna, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energii.
Nowe zbiorniki to nie tylko większe zapasy, ale także wyższa odporność systemu paliwowego na sytuacje kryzysowe. Jak zaznacza prezes Daniel Świętochowski, Dębogórze stało się wizytówką nowoczesnego PERN-u – spółki łączącej technologię, skalę i odpowiedzialność za bezpieczeństwo dostaw.
Logistyka paliwowa w nowoczesnym wydaniu
W ostatnich miesiącach PERN rozbudował również infrastrukturę kolejową w Dębogórzu, dodając dwa nowe stanowiska do nalewu cystern. Dzięki temu przepustowość bazy wzrosła o 4 tys. m³ dziennie, co ułatwia zarządzanie zapasami i zwiększa elastyczność operacyjną.
W całej Polsce PERN dysponuje obecnie 889 zbiornikami paliwowymi, a inwestycje w Dębogórzu oznaczają wzrost pojemności magazynowej spółki o blisko 6%. W Koluszkach i Kawicach trwają już prace nad kolejnymi trzema zbiornikami (łącznie 90 tys. m³), a do 2028 roku planowane jest uruchomienie następnych siedmiu.
Wartość inwestycji PERN w 2025 roku sięgnie 400 mln zł, a w 2026 wzrośnie do około 560 mln zł. Równolegle spółka przeznaczy 124 mln zł na modernizację infrastruktury.
Technologie i bezpieczeństwo
PERN inwestuje nie tylko w pojemność, ale i w technologię. W rurociągach wdrożono nowoczesne urządzenia DRA (Drag Reducing Agents), które zwiększają wydajność przesyłu nawet o 30% i redukują ryzyko awarii o 40%. Trwa też program „Przejść HDD”, modernizujący odcinki rurociągów biegnących pod rzekami — projekt o wartości 140 mln zł, poprawiający bezpieczeństwo przesyłu ropy i paliw.
W październiku 2025 r. spółka podpisała z NATO Investment Organization porozumienie o współpracy przy rozbudowie infrastruktury paliwowej w Polsce. Celem jest połączenie krajowego systemu z siecią rurociągów NATO, co ma znaczenie zarówno gospodarcze, jak i obronne.
PERN – filar energetycznego bezpieczeństwa
PERN zarządza 19 bazami paliwowymi, 4 bazami surowcowymi i ponad 2,5 tys. km rurociągów. Odpowiada za transport i magazynowanie ropy oraz paliw, zapewniając stabilność dostaw dla gospodarki i odbiorców indywidualnych.
Inwestycja w Dębogórzu to kolejny krok w kierunku budowy niezależności energetycznej Polski – opartej na solidnej infrastrukturze i nowoczesnych rozwiązaniach technicznych.