Spadki na rynku pojazdów użytkowych, ale...autobusy w górę, Polska liderem
- 4 listopada 2025 12:59
- Opracował: Rafał Wąsowicz
fot. Volvo Trucks
Europejski rynek pojazdów użytkowych wciąż walczy z zawirowaniami na rynku automotiv. W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. rejestracje vanów i ciężarówek mocno spadły, podczas gdy segment autobusów — zwłaszcza elektrycznych — zanotował wzrost. Tu Polska i Niemcy zostały liderami, notując dwucyfrowe zwyżki rejestracji.
Trudny rok dla transportu. Vanom i ciężarówkom nie sprzyja koniunktura
Po dziewięciu miesiącach 2025 r. europejska branża transportowa nadal pracuje pod presją słabszej koniunktury i hamującej produkcji. Jak wynika z analizy ACEA (Europejkiego Stowrzyszenia Producentów Pojazdów) najbardziej ucierpiały lekkie pojazdy dostawcze, których rejestracje w UE spadły o 8,2%. Najmocniejsze tąpnięcie zanotowała Francja (-8,3%), a niewiele lepiej radziły sobie Włochy i Niemcy. Jedynym jasnym punktem były Hiszpania, która odnotowała solidny wzrost (+13,3%).
Rynek ciężarówek skurczył się o niemal 10%. Największe gospodarki Europy notują tu dwucyfrowe spadki — Niemcy aż -17,9%, Francja -13,4%. W tle działa osłabiony popyt na usługi logistyczne, niepewność gospodarcza i rosnące koszty operacyjne firm transportowych.

Autobusy na plusie — napędza je elektryfikacja
Na tle słabego rynku wyróżnia się segment autobusów, który urósł o 3,6% w UE. Polska i Niemcy zostały liderami wzrostów, notując dwucyfrowe zwyżki rejestracji.
Elektryczne autobusy rosną jak na drożdżach — ich udział w rynku sięga już niemal 23%, a w takich krajach jak Szwecja czy Belgia zanotowano spektakularne wzrosty przekraczające kilkaset procent. To wyraźny sygnał, że transport publiczny szybciej adaptuje zeroemisyjne technologie niż sektor logistyczny.
Elektromobilność rośnie, ale… z hamulcem
Mimo że udział pojazdów elektrycznych w każdym segmencie rośnie, tempo zmian pozostaje niewystarczające. Wciąż brakuje podstawowych warunków rozwoju: infrastruktury ładowania, zachęt finansowych oraz jasnych ram regulacyjnych dla transformacji flot.
Przykład ciężarówek jest wymowny — choć rynek urósł do 3,8% udziału EV, to nadal odzwierciedla wczesny etap zmian. Dla porównania, w vanach udział EV przekroczył 10%, ale popyt na elektryczne dostawczaki wciąż blokuje m.in. brak infrastruktury i wysokie ceny.
