Nowe elektryczne „przegubowce” dla Częstochowy. MPK powiększa flotę e-busów
- 24 listopada 2025 09:04
- Opracował: RW
fot. www.mpk.czest.pl
Jeszcze w 2025 r. na ulice Częstochowy wyjedzie 5 nowych elektrycznych autobusów Solaris z infrastrukturą ładowania, a do końca lutego 2026 r. dołączy kolejnych 5 pojazdów przegubowych. Kontrakt o wartości ponad 44 mln zł jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i znacząco przyspieszy elektryfikację taboru MPK.
Duża dostawa e-busów dla Częstochowy
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie finalizuje jedno z największych w ostatnich latach zamówień autobusowych. Jeszcze w tym roku do miasta trafi pierwszych 5 elektrycznych Solarisów zasilanych z baterii trakcyjnych wraz z kompletną infrastrukturą ładowania, a do końca lutego 2026 r. kolejne 5 przegubowych e-busów.
Będą to pierwsze w pełni zeroemisyjne, 18-metrowe autobusy w częstochowskim taborze. Aktualnie na liniach MPK pracuje 19 „krótkich” autobusów elektrycznych, po realizacji kontraktu liczba e-busów wzrośnie więc do 29 sztuk.
Wartość całej umowy przekracza 44 mln zł. Zakup został sfinansowany ze środków unijnych pozyskanych przez miasto na inwestycje w bezemisyjny transport publiczny z Krajowego Planu Odbudowy. Kontrakt obejmuje nie tylko pojazdy i 10 stacjonarnych ładowarek, ale także dostawę urządzeń i narzędzi diagnostycznych oraz pakiet szkoleń dla personelu technicznego i kierowców.
Zeroemisyjne, pojemne i z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk podkreśla, że inwestycja w nowy tabor ma wprost przełożyć się na atrakcyjność komunikacji miejskiej:
– Pracujemy nad tym, by częstochowska komunikacja miejska była konkurencyjnym wyborem w codziennym podróżowaniu mieszkańców naszego miasta. Dzięki realizowanemu zamówieniu na nasze ulice wyjadą nie tylko autobusy przyjazne środowisku, bo kolejne w pełni elektryczne, ale także bardziej pojemne, przegubowe, co zwiększy możliwości przewozowe – wskazuje prezydent.
Nowe autobusy będą 18-metrowymi „przegubowcami” o pojemności 118 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących.
Z tego 12 miejsc siedzących będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi, a 4 z nich zostaną przystosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Pojazdy zostaną wyposażone w silniki o mocy 240 kW oraz układ rekuperacji pozwalający na odzysk energii podczas hamowania i ładowanie magazynu energii. Zastosowana zostanie także funkcja ograniczenia prędkości do 70 km/h, poprawiająca bezpieczeństwo w ruchu miejskim.
Producent – Solaris Bus & Coach – zapowiedział wdrożenie zaawansowanego, inteligentnego systemu bezpieczeństwa, który identyfikuje przeszkody na drodze i może automatycznie zatrzymać autobus w przypadku braku reakcji kierowcy. Ma to poprawić bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.
Elektryczne autobusy w Polsce i Europie – rynek przyspiesza
Częstochowa wpisuje się w szerszy trend dynamicznego rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce i w Unii Europejskiej.
Według Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PZPM i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), na koniec sierpnia 2025 r. w Polsce eksploatowano 1 525 autobusów elektrycznych oraz łącznie 1 633 autobusy zeroemisyjne (wraz z pojazdami wodorowymi). W kolejnych miesiącach liczba ta nadal rosła – branżowe serwisy, powołując się na najnowsze dane PSNM, wskazują, że pod koniec września 2025 r. park autobusów zeroemisyjnych zwiększył się do 1 647 sztuk, z czego 1 539 stanowiły e-busy, a 108 – autobusy wodorowe.
Na poziomie europejskim dane ACEA pokazują, że segment autobusów elektrycznych rośnie jeszcze szybciej. Między styczniem a wrześniem 2025 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 6 444 nowe autobusy elektryczne, co oznacza wzrost o 49% rok do roku, a ich udział w rejestracjach nowych autobusów sięgnął 22,7%. Jednocześnie ACEA przypomina, że wciąż około 90,5% całej floty autobusowej w UE stanowią pojazdy z silnikami diesla, a zaledwie 1,9% to autobusy bateryjne – co pokazuje, jak duży potencjał dalszej elektryfikacji pozostaje jeszcze niewykorzystany. ACEA