REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Nowe elektryczne „przegubowce” dla Częstochowy. MPK powiększa flotę e-busów

  • 24 listopada 2025 09:04
  • Opracował: RW
Reklama

Jeszcze w 2025 r. na ulice Częstochowy wyjedzie 5 nowych elektrycznych autobusów Solaris z infrastrukturą ładowania, a do końca lutego 2026 r. dołączy kolejnych 5 pojazdów przegubowych. Kontrakt o wartości ponad 44 mln zł jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i znacząco przyspieszy elektryfikację taboru MPK.

Duża dostawa e-busów dla Częstochowy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie finalizuje jedno z największych w ostatnich latach zamówień autobusowych. Jeszcze w tym roku do miasta trafi pierwszych 5 elektrycznych Solarisów zasilanych z baterii trakcyjnych wraz z kompletną infrastrukturą ładowania, a do końca lutego 2026 r. kolejne 5 przegubowych e-busów.

Będą to pierwsze w pełni zeroemisyjne, 18-metrowe autobusy w częstochowskim taborze. Aktualnie na liniach MPK pracuje 19 „krótkich” autobusów elektrycznych, po realizacji kontraktu liczba e-busów wzrośnie więc do 29 sztuk.

Wartość całej umowy przekracza 44 mln zł. Zakup został sfinansowany ze środków unijnych pozyskanych przez miasto na inwestycje w bezemisyjny transport publiczny z Krajowego Planu Odbudowy. Kontrakt obejmuje nie tylko pojazdy i 10 stacjonarnych ładowarek, ale także dostawę urządzeń i narzędzi diagnostycznych oraz pakiet szkoleń dla personelu technicznego i kierowców.

Zeroemisyjne, pojemne i z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa

Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk podkreśla, że inwestycja w nowy tabor ma wprost przełożyć się na atrakcyjność komunikacji miejskiej:

– Pracujemy nad tym, by częstochowska komunikacja miejska była konkurencyjnym wyborem w codziennym podróżowaniu mieszkańców naszego miasta. Dzięki realizowanemu zamówieniu na nasze ulice wyjadą nie tylko autobusy przyjazne środowisku, bo kolejne w pełni elektryczne, ale także bardziej pojemne, przegubowe, co zwiększy możliwości przewozowe – wskazuje prezydent.

Nowe autobusy będą 18-metrowymi „przegubowcami” o pojemności 118 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących.

Z tego 12 miejsc siedzących będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi, a 4 z nich zostaną przystosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Pojazdy zostaną wyposażone w silniki o mocy 240 kW oraz układ rekuperacji pozwalający na odzysk energii podczas hamowania i ładowanie magazynu energii. Zastosowana zostanie także funkcja ograniczenia prędkości do 70 km/h, poprawiająca bezpieczeństwo w ruchu miejskim.

Producent – Solaris Bus & Coach – zapowiedział wdrożenie zaawansowanego, inteligentnego systemu bezpieczeństwa, który identyfikuje przeszkody na drodze i może automatycznie zatrzymać autobus w przypadku braku reakcji kierowcy. Ma to poprawić bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.

Elektryczne autobusy w Polsce i Europie – rynek przyspiesza

Częstochowa wpisuje się w szerszy trend dynamicznego rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce i w Unii Europejskiej.

Według Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PZPM i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), na koniec sierpnia 2025 r. w Polsce eksploatowano 1 525 autobusów elektrycznych oraz łącznie 1 633 autobusy zeroemisyjne (wraz z pojazdami wodorowymi). W kolejnych miesiącach liczba ta nadal rosła – branżowe serwisy, powołując się na najnowsze dane PSNM, wskazują, że pod koniec września 2025 r. park autobusów zeroemisyjnych zwiększył się do 1 647 sztuk, z czego 1 539 stanowiły e-busy, a 108 – autobusy wodorowe. 

Na poziomie europejskim dane ACEA pokazują, że segment autobusów elektrycznych rośnie jeszcze szybciej. Między styczniem a wrześniem 2025 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 6 444 nowe autobusy elektryczne, co oznacza wzrost o 49% rok do roku, a ich udział w rejestracjach nowych autobusów sięgnął 22,7%. Jednocześnie ACEA przypomina, że wciąż około 90,5% całej floty autobusowej w UE stanowią pojazdy z silnikami diesla, a zaledwie 1,9% to autobusy bateryjne – co pokazuje, jak duży potencjał dalszej elektryfikacji pozostaje jeszcze niewykorzystany. ACEA

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]