Elektryczne skutery dla listonoszy w całej Serbii. Niezwykły prezent przed świętami!
- 11 grudnia 2025 11:42
- autor: Rafał Wąsowicz
fot. posta.rs
Na początku grudnia 2025 r. Poczta Serbii zaprezentowała flotę 216 nowych skuterów elektrycznych, które trafią przede wszystkim do listonoszy obsługujących obszary wiejskie i małe miejscowości. Operator podkreśla, że to największa jak dotąd partia elektrycznych pojazdów w jego historii. Uroczyste przekazanie odbyło się w Regionalnym Centrum Pocztowo-Logistycznym „Belgrad” w Zemunie – kluczyki listonoszom i menedżerom jednostek wręczył p.o. dyrektora Poczty Serbii, Zoran Anđelković.
Nowe jednoślady będą wykorzystywane zarówno w Belgradzie, jak i w jednostkach regionalnych w całym kraju. Według serbskich mediów, wartość inwestycji wynosi 128 mln dinarów (ok. 4 mln zł).
Kurs na zrównoważoną mobilność i własną zieloną energię
Zoran Anđelković jasno zadeklarował, że strategia Poczty Serbii zakłada konsekwentne przechodzenie na zielone pojazdy i zieloną energię. Jeszcze do końca bieżącego roku operator spodziewa się dostawy 100 samochodów elektrycznych, a do marca przyszłego roku – ponad 200 dodatkowych e-pojazdów, co oznacza szybkie powiększanie zeroemisyjnej floty.
Równolegle spółka planuje instalację ładowarek przy urzędach pocztowych, dostępnych nie tylko dla pojazdów służbowych, ale także dla mieszkańców. W perspektywie trzech lat Poczta Serbii chce zainstalować panele fotowoltaiczne wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, tak by całość energii potrzebnej do ładowania floty elektrycznej pochodziła z własnych OZE.
To podejście wpisuje serbskiego operatora w europejski trend łączenia elektromobilności z lokalną produkcją energii z OZE – rozwiązanie coraz częściej wybierane przez firmy logistyczne przy modernizacji flot.
Elektromopedy: szybsze dostawy, lepsze warunki pracy, mniej hałasu
Nowe elektromopedy mają zastąpić część dotychczas stosowanych pojazdów z silnikami spalinowymi. Według serbskiego operatora:
- pozwalają efektywniej doręczać przesyłki na większych dystansach,
- są tańsze w eksploatacji dzięki niższym kosztom energii i serwisu,
- nie emitują spalin ani hałasu, co poprawia komfort mieszkańców i listonoszy,
- przy mniejszym zużyciu energii pokonują dłuższe trasy w porównaniu z tradycyjnymi skuterami spalinowymi.
Inwestycja ma poprawić też warunki pracy listonoszy: stabilniejsza jazda, cichszy napęd i brak spalin to realne ułatwienia przy codziennych objazdach wielu miejscowości.
Poczta Serbii także wsparciem dla cyfryzacji nieruchomości
Co ciekawe, w tym samym komunikacie Zoran Anđelković podkreślił, że Poczta Serbii odgrywa istotną rolę w realizacji nowej ustawy o ewidencji i wpisie praw do nieruchomości. Od 8 grudnia 2025 r. 586 urzędów pocztowych w całym kraju ma pomagać obywatelom w prostszym przeprowadzeniu procedury związanej z rejestracją praw do nieruchomości, w ramach dużego projektu państwowego zainicjowanego przez prezydenta Aleksandara Vučića.
Dzięki temu Poczta Serbii łączy transformację cyfrową i klimatyczną: z jednej strony wspiera cyfryzację procesów państwowych, z drugiej – zmniejsza ślad węglowy własnej floty.
Poczta Polska i InPost: jak polskie firmy pocztowe przechodzą na „zielone” dostawy?
Polski rynek również przyspiesza w kierunku nisko- i zeroemisyjnej logistyki ostatniej mili, choć poszczególne podmioty są na różnych etapach tej drogi.
Poczta Polska od kilku lat testuje i wdraża samochody elektryczne, głównie do obsługi miejskich rejonów. W 2023 r. operator zawarł umowę z Arval Service Lease Polska na 25 elektrycznych dostawczaków Maxus e-Deliver 3, współfinansowanych m.in. z programu „Mój elektryk”. Pojazdy te są wykorzystywane w całym kraju jako element modernizacji floty i poprawy efektywności doręczeń.
Według analiz z 2025 r. flota elektryczna Poczty Polskiej wciąż liczona jest w dziesiątkach, a nie setkach pojazdów, a spółka prowadzi szczegółowe analizy rynku i scenariusze dalszej elektryfikacji.
Zdecydowanie dalej poszedł InPost, który stał się jednym z liderów zielonej logistyki w regionie. Na koniec 2024 r. grupa dysponowała ok. 1300 pojazdami elektrycznymi, z czego ok. 70% stanowią dostawcze Fordy E-Transit, tworząc największą prywatną flotę e-vanów w Polsce. Firma rozwija też własną infrastrukturę ładowania – ponad 700 prywatnych punktów ładowania – oraz współpracuje z GreenWay przy dalszej rozbudowie sieci.
Dodatkowo, dzięki kontraktowi z Polenergią, InPost zasila blisko 24 tys. maszyn Paczkomat® oraz znaczną część swojej floty elektrycznej energią z OZE, m.in. z farmy wiatrowej Dębsk.
Na tle tych działań inwestycja Poczty Serbii w 216 elektrycznych skuterów pokazuje, że także operatorzy publiczni w Europie Południowo-Wschodniej wchodzą w etap realnej, a nie tylko deklaratywnej dekarbonizacji dostaw, z naciskiem na obszary wiejskie, które często były dotąd „białą plamą” w politykach elektromobilności.