REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Powstają specjalne parkingi dla hulajnóg

  • 26 października 2020 12:41
  • : : autor: AMC
Reklama

Szybki rozwój sharingu, czy po polsku współdzielenia pojazdów, to w ostatnim czasie jeden z najbardziej gorących, globalnych trendów miejskich, w tym także w Polsce. Zdecydowanie zeszłorocznym przebojem były elektryczne hulajnogi na minuty. Od lipca 2019 r. kolejni operatorzy oferowali te urządzenia w Katowicach, a na koniec sezonu mieliśmy ok. 500 hulajnóg możliwych do wypożyczenia i podróżowania - informuje Urząd Miejski w Katowicach.

W informacji prasowej czytamy, że ta widoczna metamorfoza mobilności miejskiej to nie tylko moda. Sharing stał się bowiem osobną, pełnoprawną kategorią transportu – uzupełniając komunikację zbiorową, transport indywidualny oraz usługi taxi i przewozy zamawiane przez aplikacje. 

– Jesteśmy otwarci na nowe pomysły, bo dzięki temu dbamy o środowisko i podnosimy jakość życia mieszkańców w Katowicach, zwiększając atrakcyjność otoczenia. Jako miasto chcemy popularyzować te formy transportu, ale jednocześnie pokazywać, jak prawidłowo z nich korzystać. Realizowaliśmy kilka kampanii przypominających o tym jak prawidłowo korzystać z tego typu urządzeń, teraz robimy kolejny krok, tworząc parkingi dla hulajnóg – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kolejnym krokiem, na który samorząd przystał wspólnie z obecnie działającymi w mieście operatorami, Bolt i blinkee.city, to wyznaczenie parkingów dla postoju hulajnóg.

– Plan wdrożenia tego projektu wspólnie konsultowaliśmy w styczniu tego roku z czterema operatorami, działającymi wówczas w Katowicach. Niestety, pandemia pokrzyżowała plany rozwojowe trzech firm, które wycofały się z miasta. Do tematu parkowania hulajnóg wróciliśmy po lockdownie. Podjęliśmy kolejne rozmowy na temat wytyczenia parkingów dla e-hulajnóg, zasad parkowania, działań zapobiegającym chaotycznemu porzucaniu hulajnóg, które niejednokroć przeszkadzały innym użytkownikom przestrzeni publicznej – mówi Adriana Kamińska-Flak z wydziału transportu.

UM informuje, że w Katowicach powstanie 40 parkingów, z których 34 znajdą się w ścisłym Śródmieściu, natomiast 6 na obszarze Katowickiego Parku Leśnego. Parkingi będą zlokalizowane m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie katowickiego Rynku, Dworca PKP, Centrum Przesiadkowego Sądowa, na Strefie Kultury, na terenie Uniwersytetu Śląskiego, w pobliżu najbardziej uczęszczanych ulic. 

Ich oznaczenie rozpoczął Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach poprzez namalowanie białą farbą prostokąta z symbolem hulajnogi. Oznakowanie powinno pojawić się we wszystkich lokalizacjach do końca października, dokładny termin uzależniony jest od warunków pogodowych.

Wszystkie lokalizacje parkingów zostaną wprowadzone do aplikacji. Operatorzy o nowych zasadach będą informować użytkowników za pośrednictwem aplikacji i mailingu – od pory, najprawdopodobniej z początkiem listopada, regułą stanie się wypożyczanie i oddawanie hulajnóg, po zakończeniu wynajmu, wyłącznie w tych właśnie, wyznaczonych miejscach.

– blinkee.city będzie zachęcać użytkowników hulajnóg do pozostawiania urządzeń we wskazany przez miasto miejscach. Naszym celem jest harmonijna współpraca z magistratem i odpowiadanie na potrzeby mieszkańców. Warto zaznaczyć, że w tym trudnym momencie jakim jest pandemiami, indywidualny transport jest jednym z najbezpieczniejszych pod względem higienicznym. Elektryczne hulajnogi blinkee.city nadal będzie można oddawać w strefach, ale tzw.hot spoty  czyli parkingi będą dodatkowo premiowane – mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

W obszarach nie objętych parkingami, będzie można wciąż pozostawiać hulajnogi w dowolnym, bezpiecznym miejscu. Dodatkowo, na ulicach wyłączonych z ruchu, zostanie zmniejszona prędkość poruszania się na hulajnogach do 15 km/h. Ta funkcjonalność zostanie wprowadzana wraz z dalszym rozwojem aplikacji i będzie działać automatycznie, po wjeździe hulajnogą na ten obszar.

W informacji prasowej czytamy, że projekt ma charakter pilotażowy. Miasto liczy, że użytkownicy hulajnóg będą się stosować do wyznaczonych reguł, co pozwoli z jednej strony dalej cieszyć się możliwością korzystania z usługi, a z drugiej zaprowadzić większy porządek i bezpieczeństwo we wspólnej przestrzeni miejskiej.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]