WydarzeniaOpinie
REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Polska chce by Unia uwzględniła nasz miks energetyczny

  • 18 listopada 2020 10:27
  • Autor: AMC
Reklama

- Uważamy, że zwiększenie celu klimatycznego Unii Europejskiej na 2030 r. nie powinno być ustalane bez uwzględnienia specyficznych uwarunkowań poszczególnych państw UE, m.in. ich kształtu miksu energetycznego. Niezbędne jest uzgodnienie architektury wdrożenia podwyższonego celu UE , aby zrealizować go w sposób uczciwy i sprawiedliwy dla całej UE – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie polsko-fińskich konsultacji, które odbyły się 16 listopada.

- Z niecierpliwością czekamy na grudniowe posiedzenie Rady Europejskiej , które ma być poświęcone uzgodnieniu nowego celu klimatycznego UE na 2030 r. Z satysfakcją odnotowujemy wezwanie Komisji Europejskiej do przeprowadzenia w okresie poprzedzającym kolejne spotkanie Rady Europejskiej, dogłębnych konsultacji z państwami członkowskimi w celu oceny ich uwarunkowań krajowych oraz specyfiki społeczno-gospodarczej. Ostateczna decyzja Rady Europejskiej powinna opierać się na rzeczywistym wpływie nowego celu klimatycznego UE na poszczególne państwa członkowskie – mówił wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.

Reforma  systemu handlu emisjami

Zdaniem strony polskiej, podniesienie celu emisyjnego do poziomu 55 proc. na 2030 r. wymagałoby rewizji systemu handlu emisjami (ETS) Jak podkreślił wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, podniesienie celu klimatycznego stanowiłoby dogodną okazję do reformy systemu EU ETS.

- Problem z obecnym systemem polega na tym, że państwa członkowskie, które nie potrzebują uprawnień, otrzymują je. Całkowita liczba uprawnień rozdzielonych bezpłatnie dla przemysłu i sprzedanych na aukcji przez państwo członkowskie może nawet przekroczyć liczbę zweryfikowanych emisji o 35–55 proc. - zauważa wiceminister Guibourgé-Czetwertyński.     

Dodał, że powoduje to zniekształcenie systemu, ponieważ przynosi nieuzasadnione korzyści niektórym gospodarkom i pozostawia innym gospodarkom do pokrycia znaczące koszty. Ten system wymaga pilnych zmian. 

Potencjał oraz zagrożenia wprowadzenia granicznego podatku węglowego (CBAM)

Przedstawiciele Polski i Finlandii dyskutowali także na temat planowanego wprowadzenia przez UE  mechanizmu CBAM, czyli tzw. granicznego podatku węglowego i wpływu, jaki może on mieć na realizację celów klimatycznych UE.

Zdaniem Polski ambitne działania klimatyczne UE nie powinny prowadzić do ucieczki emisji i zmniejszenia ambicji w krajach trzecich, ale raczej zachęcać naszych globalnych partnerów do produkcji w sposób bardziej przyjazny dla klimatu.

- Uważamy, że niepokojąca jest sytuacja, w której ciągłe krajowe redukcje współistnieją z jednoczesnym zwiększonym importem wysokoemisyjnych produktów, co wydaje się być sprzeczne z duchem Porozumienia paryskiego. Z tego powodu Polska popiera generalnie wprowadzenie CBAM – zapewniał wiceminister klimatu i środowiska.

Jak wyjaśniał Adam Guibourgé-Czetwertyński bardzo wskazane jest dokładne zrozumienie interakcji różnych elementów CBAM w celu zaprojektowania optymalnego i efektywnego systemu wspierającego rozwiązania przyjazne dla klimatu.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]

Komentarze (0)Napisz komentarz

Napisz swój komentarz

YYGDX
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]