Rok 2020 rekordowy na polskim rynku samochodów elektrycznych
- 11 lutego 2021 08:32
- : : autor: AMC
Na koniec 2020 r. w kraju było zarejestrowanych 18875 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W ciągu ostatniego roku przybyło ich 9 879 sztuk. Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM, wynika, że to o 140 proc. więcej niż w 2019 r.
Aż 53 proc. z tej liczby stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), pozostałe to hybrydy typu plug-in (PHEV). Elektrycznych dostawczaków i ciężarówek było na koniec ub.r. 839. Motorowerów i motocykli - 8 941.
Autobusów elektrycznych było 430, o 201 zeroemisyjnych pojazdów więcej niż w 2019 r.
Jest też kolejna dobra wiadomość - rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia mieliśmy już 1 364 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2641 punktów). Co trzecia z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), pozostałe to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko wgrudniu uruchomiono 40 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).
Jakub Faryś, prezes PZPM skomentował ten przyrost na stronie PSPA. Podkreślił, że biorąc pod uwagę wzrost liczby pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in w 2020 r. można zakładać, że w najbliższych latach ich rejestracje osiągną poziom kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk.
- Jednakże, aby to założenie stało się faktem, niezbędne jest – co podkreślaliśmy już wielokrotnie – znacznie większe wsparcie oraz uproszczenie procedury zakupu takiego pojazdu. Absolutnie kluczowy jest również rozwój sieci stacji ładowania. Bardzo cieszy tak duży wzrost floty przyjaznych środowisku autobusów. Jeśli ten trend się utrzyma, to możemy mieć nadzieję, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat przeważająca liczba autobusów, które będą jeździły w naszych miastach będą elektryczne lub nawet wodorowe – mówi prezes Faryś.
Z kolei zdaniem Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, rok 2020 r. okazał się być rokiem kilku rekordów w polskiej elektromobilności. Mimo niesprzyjających warunków zanotowaliśmy największy, jak do tej pory, wzrost liczby osobowych i dostawczych EV, a także elektrycznych autobusów.
- Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu, kiedy zarejestrowano aż 1771 osobowe BEV i PHEV i oddano do użytku ponad 100 ogólnodostępnych punktów ładowania. Zakładamy, że w 2021 r. rozwój zeroemisyjnego transportu będzie jeszcze bardziej dynamiczny – podkreślił.
Jego zdaniem, pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW w obszarze pojazdów elektrycznych i infrastruktury.