Trudno byłoby wyobrazić sobie życie bez transportu
- 21 kwietnia 2021 14:34
- : : autor: AMC

fot. Krystian Krawczyk
Politechnika Śląska, samorząd Katowic i Alstom zadbają o rozwój zrównoważonego transportu. Jest 4,5 mln zł dofinansowania dla uczelni od samorządu na rozbudowę pracowni naukowo-badawczych.
— W 2018 r. otrzymaliśmy największe w Polsce wśród publicznych uczelni akademickich dofinansowanie w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Studia dualne. Umożliwiło nam ono realizację pięciu projektów studiów dualnych, a tym samym jeszcze lepsze dostosowanie oferty kształcenia przyszłych kadr inżynierskich do potrzeb pracodawców — mówi prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.
Pierwsze studia dualne powstały wspólnie z Politechniką Śląską i Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.
Jak ważna jest współpraca ze szkolnictwem wyższym dla obecnych i przyszłych inwestorów, wyjaśnia Janusz Michałek, prezes KSSE: — Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna to takie zagłębie, jeśli chodzi o motoryzację, więc rozwijamy wszystkie kierunki związane z zaawansowaną nauką, przemysłem przyszłości, Internetem, ICT, logistyką. Politechnika Śląska to kuźnia kadr. Większość absolwentów pracuje u naszych inwestorów.
Tegoroczna edycja Konferencji Edukacja Dualna EDUAL jest poświęcona kształceniu kadr inżynierskich w zakresie inteligentnych miast, mobilności przyszłości oraz współczesnego transportu. Wiąże się to z realizacją badań w ramach Priorytetowego Obszaru Badawczego 4: inteligentne miasta i mobilność przyszłości.
Alstom, światowy potentat w dziedzinie kolejnictwa i transportu kolejowego, wyposażył dwie pracownie Politechniki Śląskiej na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej w najnowocześniejszy sprzęt i systemy do prowadzenia prac badawczych i kształcenia w zakresie zrównoważonego transportu w miastach i metropoliach. Sprzęt i oprogramowanie posłużą do projektowania pojazdów szynowych oraz sterowania ruchem kolejowym.
— Współpracujemy z Uczelnią, aby budować kadry. By miały one doświadczenie i wiedzę niezbędną do podjęcia pracy. Angażujemy się w proces uczenia studentów od samego początku, organizując dla nich laboratoria, wykłady, praktyki. W ten sposób jesteśmy pewni, że absolwent, który kończy uczelnię, ma niezbędne kwalifikacje i wiedzę, żeby podjąć pracę w którymś z naszych zakładów — mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor Alstom Polska.
Politechnika Śląska współpracuje z Katowicami w zakresie wspierania rozwoju zrównoważonego transportu i inteligentnych miast. Na ten cel Katowice przekazały uczelni dotację 4,5 mln zł, a firmy Bombardier/Alstom wyposażyły dwie pracownie w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie do projektowania pojazdów szynowych oraz sterowania ruchem kolejowym.
W ramach dotacji powstaną nowoczesne pracownie dydaktyczno-badawcze, m.in. diagnostyki drganiowej środków transportu; nowych technologii dla Studenckich Kół Naukowych czy pracownie systemów sterowania ruchem kolejowym, awioniki systemów logistycznych oraz systemów transportowych i inżynierii ruchu.
— Kadra inżynierska jest potrzebna do tworzenia rozwiązań, z których później korzystamy. Są to rozwiązania komunikacyjne i inne, które dają element prorozwojowy, wzmacniając pozycję Katowic. Żeby móc czerpać i rozumieć know-how, który jest realizowany na świecie, trzeba mieć odpowiednią kadrę. I ta kadra jest właśnie tworzona przez szkoły wyższe — mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.
Badania naukowe, które są prowadzone m.in. w takich pracowniach, ich wyniki i wdrożenia rozwiązań, mają służyć przede wszystkim samym mieszkańcom i podnieść ich jakość życia.
— Badania dotyczą m.in. paliw alternatywnych w transporcie, czyli paliw, które pozwalają zmniejszyć emisję. W ten sposób mamy szansę oddychać czystszym powietrzem. Część naszych badań dotyczy też zmniejszenia hałasu przez środki transportu. Trudno byłoby wyobrazić sobie życie bez transportu, bez przemieszczania się. Dobrze jest więc wypracować kompromis, i to jest cel naszych badań. Kompromis polegający na tym, aby szkodliwe oddziaływania były jak najmniejsze, a komfort korzystania jak najwyższy. Minimalizowanie negatywnych skutków, oddziaływań transportu poprzez ingerencję w konstrukcję oraz właściwa organizacja w transporcie - pozwalają uzyskać w praktyce transport przyjazny dla mieszkańców — mówi prof. dr hab. inż. Bogusław Łazarz, prorektor Politechniki Śląskiej, szef Katedry Transportu Drogowego.