Gaz PGNiG będzie napędzał warszawskie autobusy
- 24 lutego 2020 11:08
- : : autor: AMC
PGNiG Obrót Detaliczny po raz drugi wygrało przetarg na dostawy skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla floty Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Przez kolejne dwa lata ekologiczne paliwo LNG będzie zasilało stację tankowania autobusów.
– Szerokie wykorzystanie ekologicznych paliw gazowych w transporcie publicznym to jedna z najlepszych metod szybkiej poprawy jakości powietrza w polskich miastach. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo konsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności, gwarantując przewoźnikom szeroki i pewny dostęp do gazu ziemnego w postaci sprężonej CNG i skroplonej LNG. Kolejny wygrany przetarg na dostawy LNG do warszawskich autobusów pokazuje, że ten kierunek jest słuszny, a nasza oferta konkurencyjna – powiedział Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG.
Nowa umowa o wartości około 6 mln zł będzie obowiązywała przez kolejne 24 miesiące. W jej ramach PGNiG ma dostarczyć 2 200 t paliwa LNG.
– Kontynuacja naszej dotychczasowej współpracy to dla spółki bardzo dobra wiadomość. Włożyliśmy dużo wysiłku, aby złożyć najkorzystniejszą ofertę. Współpraca z PGNiG to pewne i bezpieczne dostawy paliwa gazowego po bardzo korzystnej cenie. Zakładamy, że Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie będą jeszcze bardziej dynamicznie rozwijać flotę niskoemisyjnych pojazdów gazowych – podkreślił Henryk Mucha, prezesu PGNiG Obrót Detaliczny.
MZA w Warszawie ogłosiło niedawno, że do 2022 r. planuje zakup kolejnych 160 autobusów na gaz, w tym 90 pojazdów napędzanych LNG. Dołączą one do floty blisko 200 autobusów gazowych, które już jeżdżą po ulicach stolicy.
– Przewoźnicy doceniają nie tylko aspekty ekologiczne gazu, lecz także oszczędności, wynikające między innymi z ubiegłorocznego przyjęcia zerowej akcyzy na paliwa CNG i LNG do celów transportowych. Cieszy nas fakt, że rynek gazomobilności w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie na przestrzeni dwóch ostatnich lat. W samej tylko Warszawie, w tym okresie, liczba autobusów gazowych wzrosła z 35 do 200, a zakup kolejnych pojazdów jest planowany w niedalekiej przyszłości – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Paliwo gazowe stanowi najlepszą, ekologiczną alternatywę dla dominującego w polskim transporcie publicznym oleju napędowego, ponieważ oznacza m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery niż w przypadku zasilania ON. Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.