Jak dobry system wentylacji wpływa na efektywność w pracy?
- 13 grudnia 2022 12:50
- Tekst sponsorowany
Okres największych ograniczeń związanych z pandemią powoli mija. Z tej przyczyny część pracowników wraca do swoich stanowisk biurowych. Wraz z powrotem konieczne staje się sprawdzenie systemów wentylacyjnych w budynkach firmowych. Jedną z przyczyn jest eliminacja znajdujących się tam drobnoustrojów. Nie można też zapominać o takich kwestiach jak dobre samopoczucie oraz komfort w trakcie wykonywania zawodowych obowiązków. W jaki sposób poprawnie konserwowane systemy wentylacji Alnor wpływają na efektywność w pracy? Sprawdź w naszym poradniku.
Systemy wentylacji a przepisy prawa pracy
Zasady dotyczące warunków technicznych w pomieszczeniach biurowych zostały opisane w odpowiednich przepisach. Najważniejszym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002, a bardziej szczegółowe informacje umieszczono w Polskich Normach: PN-83/B-03430/Az3:2000 oraz PN-73/B-03431. Zwraca uwagę, że normy te dla budynków biurowych są dużo bardziej restrykcyjne niż w przypadku budynków o przeznaczeniu mieszkalnym. Przyczyną jest fakt, że infrastruktura biurowa jest dużo bardziej narażona na wysokie stężenia CO2 – emitują je nie tylko pracownicy, ale także urządzenia elektryczne. Dodatkowo konieczne jest też eliminowanie przegrzania powietrza, które również wynika z nagromadzenia dużej liczby osób oraz generujących ciepło sprzętów. Systemy wentylacyjne, by odpowiednio spełniać swoją funkcję, powinny usuwać z wnętrz biurowych nadmiar CO2, a nie – jak się powszechnie sądzi – wtłaczać świeże powietrze.
Zagrożenie smogiem i innymi zanieczyszczeniami w budynkach
Dorosły człowiek wdycha średnio około 10,5 metrów sześciennych powietrza na dobę. Trzeba jednak pamiętać, że zaledwie 20% procent jego zawartości stanowi tlen. Poza nim są tam również azot i inne składniki, takie jak alergeny, bakterie czy smog. W procesie wydychania powstaje para wodna, której zadaniem jest pozbycie się niepotrzebnych składników. Oznacza to więc, że człowiek przyczynia się do zwiększenia wilgotności powietrza w pomieszczeniu. A parametr wilgotności jest jednym z tych, które w największym stopniu wpływają na poczucie komfortu. Dokładna wysokość poziomu wilgotności powietrza uzależniona jest od aktywności fizycznej osób przebywających w pomieszczeniu. Z oczywistych powodów pokoje biurowe nie są pod tym względem blisko sal, w których odbywa się ćwiczenia fizyczne. Łatwo w nich jednak o przekroczenie norm w drugą stronę – zimą, kiedy uruchamiane jest ogrzewanie, częstym utrudnieniem jest przesuszenie powietrza. W takich warunkach łatwo o reakcje alergiczne, podrażnienie śluzówek oczu, a także wzmożone wysychanie skóry.
Jakie wymagania muszą spełniać systemy wentylacyjne?
Nie bez przyczyny zostały więc opracowane normy, jakie muszą spełniać pomieszczenia przeznaczone do pracy biurowej. Mają one za zadanie wskazywać takie warunki, w jakich wykonywanie pracy będzie optymalne i możliwie najmniej uciążliwe. Co dokładnie wskazują przepisy?
- Konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu świeżego powietrza.
- Usuwanie zużytego powietrza z wnętrza.
- Regulacja poziomu hałasu – systemy wentylacyjne nie mogą przekraczać obciążenia dźwiękowego, dopuszczalnego w pracach biurowych.
- Niewielkie zużycie energii.
- Usuwanie nadmiaru wilgoci.
- Oczyszczanie powietrza za pomocą filtrów.
- Pomiar parametrów zanieczyszczenia.
Praca biurowa przeważnie odbywa się w trakcie tygodnia roboczego. Oznacza to więc, że systemy wentylacyjne powinny mieć możliwość regulacji trybu pracy i dostosowywania go do potrzeb konkretnej organizacji.