Własne auto? W mieście już niekoniecznie
- 29 lutego 2020 08:03
- : : autor: AMC
Własny samochód w wielkim mieście? Dla wielu to już przeżytek. Koszty zakupu i utrzymania, a do tego częsty problem ze znalezieniem miejsca parkingowego. Oczywiście możesz się poruszać inaczej, np. transportem publicznym. Ale nie zawsze jest to najwygodniejsze rozwiązanie, szczególnie, gdy wymaga wielu przesiadek. A przecież można wsiąść w auto na parkingu, dojechać do celu i… zapłacić za kilka minut przejazdu. To proste! - przekonuje electromobilitypoland.pl.
Brak zmartwień o ubezpieczenie OC/AC, garaż i serwisowanie, a przy tym mniej samochodów na ulicach. Tak właśnie działa w praktyce car sharing. To rozwiązanie jest nie tylko dla lokalnych mieszkańców, ale i dla turystów. Co stałoby się, gdyby chociażby co drugi z nich przyjechał zwiedzać np. Włochy własnym autem?
Turyści chętnie korzystają z car sharingu. Własne auto można zostawić na parkingu podmiejskim za ułamek kwoty, nie trzeba płacić za parkowanie w centrum i szukać tam wolnego miejsca.
Car sharing rozwija się w wielu dużych miastach na całym świecie w tempie błyskawicznym. A perspektywy jego rozwoju są jeszcze lepsze. Zgodnie z raportem „Pięć wymiarów transformacji motoryzacyjnej”, opracowanym przez PwC, w 2030 r. co trzeci kilometr pokonywany przez samochód w Europie będzie realizowany autem wypożyczanym w ramach systemu car sharing.
Ciekawostką jest, że jednymi z największych operatorów usług car sharing są… producenci samochodów osobowych. Przykładem może być firma Car2Go, należąca do koncernu Daimler (właściciel marki Mercedes-Benz). Działa w ośmiu krajach i może pochwalić się już 3 mln stałych klientów. Inni producenci też nie próżnują. BMW posiada sieć DriveNow, a koncern PSA (Peugeot - Citroen) sieci Koolicar i Emov.
Kto ma najpopularniejsze auta do wynajęcia na minuty?
Car2Go - na terenie Niemiec - 14049 aut, w tym 1400 elektrycznych (dane z 2018 r.)
Cambio Car Sharing - na terenie Niemiec - 2700 aut
City Car Club - na terenie Wielkiej Brytanii - 1000 aut
Communauto - na terenie Kanady - 1350 aut (dane z 2015 r.)
DriveNow - na terenie Niemiec - 6421 aut, w tym 1120 elektrycznych (dane z 2018 r.)
Enjoy - na terenie Włoch - 2670 aut (dane z 2016 r.)
Flinkster - na terenie Niemiec - 4000 aut, w tym 350 elektrycznych
GoGet - na terenie Australii - 1300 aut
Mobilność Carsharing - na terenie Szwajcarii - 2950 aut
Reach Now - na terenie USA - 1320 aut
Socar - na terenie Korei Południowej - 8200 aut
Stadt Mobil - na terenie Niemiec - 2600 aut (2018 r.)
Volercars - na terenie Indii - 2000 aut
Zip Car - na terenie USA - 12000 aut.
To oczywiście tylko największe floty. Najważniejsze jest to, że idea car sharingu zdobywa popularność również w Polsce. I także polscy operatorzy stawiają na auta elektryczne.